De start van Pencilpoint
“Ik was eigenlijk nooit bezig met het idee om een eigen bedrijf te beginnen”, blikt Gerard terug. “Omdat ik op een reclameafdeling werkte, belden mensen mij wel eens op met de vraag of ik een advertentie wilde maken. Dat vond ik dan gewoon leuk om te doen en deed ik ’s avonds of in het weekend. Mijn eerste echte klant was André Menke. Hij adviseerde me om me in te schrijven bij de Kamer van Koophandel. Ik weet nog goed dat ik naar buiten liep en dat ik toen besefte ‘hee, nu heb ik een eigen bedrijf’. Dat was wel een bijzonder gevoel.”
Na deze eerste opdracht, deed mond-tot-mondreclame de rest. Er volgden steeds meer ontwerp-vragen. Gerard besloot een dag minder te gaan werken bij Thermagas om aan eigen opdrachten te kunnen werken. Na een maand bleek dat deze ene dag per week niet voldoende was. Gerard zette de stap fulltime aan Pencilpoint te werken en nam zijn werkgever Thermagas mee als klant.
Van zolderkamer naar Utrechtsestraatweg
“Ik begon op het bekende zolderkamertje. In 2001 verhuisden mijn gezin in ik naar Nieuwerbrug, naar de oudere lagere school. Daar had ik een eigen kantoortje. In 2002 nam ik mijn eerste werknemer aan en verhuisden we naar de Touwslagersweg in Woerden. Ik huurde daar de onderste verdieping van een unit. Al snel kwam er een stagiair bij en groeiden we door. In 2007 kocht ik de hele unit. In 2012 kocht ik de tweede unit erbij en verbouwde ik beide units tot één pand. We bleven doorgroeien. Eind 2017 kocht ik het pand op de Utrechtsestraatweg en in de zomer van 2018 zijn we verhuisd.
We zitten hier echt op een geweldige plek! Prachtig centraal in Woerden. Er is zoveel dynamiek om ons heen. De energie van buiten straalt door naar binnen.”
Kracht van Pencilpoint
Wat is het geheim achter 20 jaar succesvol ondernemen? “Onze kracht is altijd geweest dat we snel maken wat de opdrachtgever vraagt. Inzien wat de klant van onze klant aanspreekt. We zijn een dienstgeoriënteerd bureau. Kwaliteit is belangrijk, dat staat bovenaan. Wij denken mee met de klant, adviseren in wat werkt en wat niet. Je inleven en een tikkeltje eigenwijs durven zijn. We werken met korte lijnen, kiezen voor direct contact tussen opdrachtgever en vormgever of tekstschrijver; wij doen niet aan onnodige tussenlagen. Veel van onze klanten zijn onze ambassadeurs geworden. Daar ben ik echt trots op.”
Kansen zien én pakken
De ontwikkelingen gaan snel. Op de vakgebieden, in de techniek, maar ook in de maatschappij. “Ik houd van dynamiek en vind het leuk om in te spelen op veranderingen; kansen zien én pakken” vervolgt Gerard. “Als je iets kunt bedenken, dan kun je het ook maken. Pencilpoint is nu een echt allround bureau. Vormgeving, websites, social media, tekst, strategie. Ons team bestaat uit specialisten die elkaar aanvullen. Daarnaast hebben we ook altijd één of twee stagiairs in huis. Ik vind het geweldig om jonge mensen op te leiden en de ontwikkeling te zien die ze doormaken in hun stageperiode. Tegelijk leren wij ook van de stagiaires.”
De toekomst
Waar staat Pencilpoint over vijf jaar? Gerard: “Het voordeel is dat een computer of een robot ons werk nooit volledig kan overnemen. Het concept moet worden bedacht. Uniek en onderscheidend zijn, blijft toch mensenwerk. Verder wil ik niet meer weg van de Utrechtsestraatweg. Gelukkig hebben we voldoende mogelijkheid om uit te breiden, want ik heb nog voldoende plannen voor de aankomende jaren!”