Kondig op tijd aan en speel in op de oriëntatiefase
Mensen gaan zich weken van tevoren oriënteren op producten of diensten die zij af kunnen nemen op Black Friday met een mooie korting.
Je wilt wellicht zo vroeg nog niet je korting prijsgeven, maar laat wel weten dat je meedoet met deze dag. Zo kun je de potentiële klanten vast nieuwsgierig maken en er daarmee voor zorgen dat op het moment dat er korting is, ze dat betreffende product bij jou kunnen inslaan. Spreek je doelgroep aan in de oriëntatiefase en wacht daar niet mee totdat ze daadwerkelijk al overgaan tot aankoop bij een andere partij.
Maak een combinatie van online en offline
Heb je een winkel of showroom? Ga er niet vanuit dat potentiële klanten op Black Friday op eigen initiatief langskomen. Zorg dus dat je zeker de juiste offline materialen hebt, zoals flyers, raamstickers en misschien een folder, maar vergeet online ook niet! Communiceer ruim van tevoren ook op je socialmediakanalen en wellicht de website dat je meedoet aan Black Friday. Versterk offline met online, en andersom.
Maak gebruik van videocontent
We benoemen het vaker, maar zeker met Black Friday is het gebruik van videocontent ontzettend belangrijk. In de aanloop naar Black Friday is er online veel concurrentie en is het moeilijk om op te vallen tussen alle advertenties.
Tips voor een webshop
Heb je een webshop? Dan hebben we ook nog wat tips om ervoor te zorgen dat je jouw Black Friday deals onder de aandacht brengt én nieuwe klanten aantrekt.
- Zet emailmarketing effectief in. Biedt klanten in je mailing een exclusieve korting aan die ze alleen via de nieuwsbrief kunnen ontvangen. Beloon consumenten die zich geabonneerd hebben op je nieuwsbrief met een deal, bijvoorbeeld 10% extra korting op een product naar keuze.
- Speel in op de behoefte van de klant met je retourzendingen. Black Friday wordt dan wel geassocieerd met veel korting, maar je kunt ook kijken naar andere mogelijkheden om een (nieuwe) klant tijdens deze dag naar je toe te trekken. Hoe je dat doet? Verleng de retourtermijn óf maak het terugsturen van producten tijdelijk gratis. Zo geef je klanten meer vertrouwen en vergroot je de kans dat ze bij jou bestellen tussen alle aanbieders.
- Maak een gift-guide! De feestdagen komen er bijna aan en dat betekent dat veel consumenten weer opzoek gaan naar cadeautjes, zeker op een dag zoals Black Friday. Inspireer je klant met behulp van een gift-guide en maak het ze extra makkelijk om bij jou te shoppen.
Kunnen wij je helpen bij jouw Black Friday uitingen? Neem contact met ons op!