hero-2

Stimuleer interactie op social media

Stimuleer interactie op social media-2
20 mei 2021

Je plaatst niet voor niks berichten op LinkedIn, Instagram, Facebook. Het gaat er natuurlijk om dat je berichten worden gezien en dat deze leiden tot interactie met je volgers. Dat is niet altijd makkelijk vanwege de complexe algoritmes. Hoe vergroot je toch snel en eenvoudig de interactie met of de betrokkenheid van je (potentiële) klanten? Wij zetten een aantal tips voor jou op een rijtje.

1. Post regelmatig en consistent

Om interactie uit te lokken op social media, is het belangrijk om regelmatig te posten. Daarnaast is consistency key: kies voor vaste dagen en tijdstippen om berichten te plaatsen. Het gebruiken van een contentkalender en het bedenken van verschillende rubrieken kan daarbij helpen. 

Daarnaast heeft de dag en het tijdstip waarop je berichten plaatst ook invloed op de interactie. Ieder social mediakanaal heeft een andere piektijd, maar over het algemeen kun je het best berichten plaatsen op woensdag en vrijdag om 12:00 uur of op dinsdag, woensdag en donderdag tussen 18:00 en 20:00 uur.

2. Plaats eigen content

Maak unieke posts en neem niet berichten van anderen één op één over. Je mag je uiteraard laten inspireren, maar zorg ervoor dat je het bericht in een origineel jasje steekt dat past bij jouw bedrijf of doelgroep.

Kies ervoor om niet alleen je producten of diensten onder de aandacht brengen. Speel in op bijzondere dagen, belangrijke onderwerpen en geef je bedrijf een gezicht door persoonlijke verhalen te vertellen vanuit of over de werknemers. Gebruik daarbij ook bij voorkeur eigen beelden en geen stockbeelden.

3. Tag mensen of bedrijven

Door mensen en bedrijven te taggen, stimuleer je de betrokkenheid en vergroot je het bereik. Je bereikt getagde profielen gemakkelijk, omdat zij een melding krijgen dat zij zijn getagd. Daarnaast kan je bericht hierdoor ook op de tijdlijn van de volgers van de getagde profielen terechtkomen.

4. Voeg je locatie toe

Tag je locatie in je bericht of de locaties in je omgeving. Zeker op Instagram en Facebook zoeken veel mensen gericht op een plaats of locatie. Hoe mooi is het als jouw bericht hoog in de resultaten verschijnt? Een locatie toevoegen aan je berichten is een kleine moeite, maar heeft meer impact dan je denkt.

Op LinkedIn en Instagram zoeken mensen daarnaast op hashtags. Voeg een aantal relevante hashtags toe aan je berichten zodat je ook in tijdlijnen van niet-volgers verschijnt.

5. Voer een gesprek

Het kan vervelend zijn om een gesprek te voeren met iemand die alleen maar over zichzelf praat. Het is logisch dat je je volgers wilt laten zien wat jij in huis hebt, maar zorg ervoor dat je jouw social mediakanalen niet overspoelt met een tsunami aan reclame-uitingen.

Geef je volgers de kans om mee te praten. Hierdoor voelen jouw volgers zich betrokken en gehoord. Dit doe je bijvoorbeeld door een vraag in je caption (onderschrift, tekst onder de foto) te stellen, waarmee je reactie uitlokt. Of bespreek onderwerpen die op dát moment leven binnen je doelgroep.

6. Vraag collega’s berichten te liken en te delen

Hoe meer likes, reacties, saves, shares en kijktijd een bericht heeft, des te sneller de algoritmes van sociale media het bericht oppikken. Dit is belangrijk wanneer je wilt dat jouw berichten terechtkomen op de tijdlijn van nieuwe volgers. Vraag daarom je toch al betrokken collega’s, vrienden en familieleden om je bericht te liken, te delen of een reactie achter te laten. 

7. Reageer op al je comments

Heb je een leuke reactie gehad op je post? Vergeet dan niet te reageren. Hierdoor voelen je volgers zich gezien. Daarnaast pikken de algoritmes van sociale media ook jouw reacties weer op. Denk goed na over je reactie: wanneer je jouw reactie uitdagend of vragend genoeg formuleert, kun je met jouw antwoord weer een nieuwe reactie uitlokken.

Heb je een negatieve reactie gekregen? Verwijder deze dan niet, maar reageer snel, positief en persoonlijk. Bedank de volger voor het leveren van feedback. Hiermee laat je je volgers zien dat je openstaat voor opbouwende kritiek en negatieve berichten en voorkom je dat de klacht zich op een andere manier verspreid. 

Heb je hulp nodig?

Heb je moeite met het bedenken van nieuwe berichten of het onderhouden van jouw social mediakanalen? En heb je geen tijd om na te denken hoe je interactie kunt stimuleren? De content creators van Pencilpoint helpen je graag! Wij helpen je bij een passende strategie per social mediakanaal, ontwikkelen een contentkalender met leuke en prikkelende berichten en publiceren deze voor je op de afgesproken tijden.

Ook meer interactie op jouw social mediaberichten? 

Ja, ik maak graag een vrijblijvende afspraak