Adverteren, wat moet je weten?
Bepaal je doelstellingen en doelgroep
Of je nu opzoek bent naar nieuw personeel, of juist onder de aandacht wil komen met een nieuw product. Op LinkedIn kan het allemaal… mits je wel jouw doelstellingen voor ogen hebt en hier de juiste advertentie, doelgroep en contentvorm aan hangt. Bepaal het doel en richt je op één of meerdere doelgroepen. Wees zo specifiek mogelijk, zo komt je content alleen terecht bij mensen die hier daadwerkelijk iets aan hebben. Bijvoorbeeld:
Zoek je nieuwe klanten in de regio Den Bosch… dit kun je instellen!
Wil je graag alleen HR-managers bereiken in de zorg… dit kun je instellen!
Wil je mensen die lid zijn van een groep over orthodontie bereiken... dit kun je instellen!
Maar… dan moet je wel een duidelijk doel voor ogen hebben. Een strategie.
‘Tijdens de training heb ik enorm veel geleerd over de mogelijkheden die het biedt voor het segmenteren van je doelgroep. Facebook is daarentegen bijvoorbeeld véél minder specifiek. Juist als je heel gericht opzoek wilt gaan naar de juiste mensen, is LinkedIn daar echt heel geschikt voor.
Je kunt onder andere segmenteren op bedrijfsgrootte, bedrijfstakken, maar je kunt ook zoeken op specifieke bedrijfsnamen (zo kun je bijvoorbeeld mensen targeten die interesse tonen in de concurrent). Het is daarnaast ook heel interessant om te filteren op functies, vaardigheden en interesses in groepen.’
Wist je dat een heel groot deel van de mensen op LinkedIn openstaat voor een nieuwe uitdaging, maar dit niet aangeven?
‘Dit geeft maar weer aan dat men soms helemaal niet opzoek is naar jouw product of dienst, maar dat zij hier onbewust wel interesse in hebben als het voorbijkomt. Zorg dus dat je ook op LinkedIn onder jouw doelgroep zichtbaar bent. En dat kan gericht met de juiste advertentie.’
Waar moet je aan denken bij het opzetten van je campagne?
Het op de juiste manier instellen van je advertentie, daar begint het mee. Heb je voor de juiste doelstelling gekozen, komt het op deze manier bij jouw doelgroep terecht en past het budget bij jouw doelstellingen? Goed bezig!
Dan is het van belang dat áls je die doelgroep dan ook bereikt, de content ook aanspreekt. Maar hoe weet je dan of de content aanspreekt? En gebruik je dan foto of video?
‘Er zijn eigenlijk drie interessante opties; het gebruik van een video, een foto of een carrousel. Over het algemeen wordt een video het meest aangeraden, omdat op het moment dat iemand 2 sec. kijkt, LinkedIn dit registreert als interactie, en interactie is weer goed voor je pagina en het presteren van je campagne.'
Je vindt hieronder in het kort de voordelen:
Video: een video heeft de voorkeur, maar is tijdrovend. Een korte video is voldoende, denk hierbij aan minimaal 15 sec. en maximaal 1 minuut. Gebruik hiervoor wel het square formaat, zodat berichten boven- en onderaan je advertentie op het moment van bekijken niet zichtbaar zijn. Zo verklein je de kans dat je kijker weer afhaakt.
Foto: het voordeel van foto daarentegen is dat je daar tekst op kwijt kan, beter dan in een video. Zo kun je kiezen voor een grote call to action of meer informatie over je dienst/product.
Nog belangrijk: vroeger mocht de tekst in een foto max. 20% zijn van je foto, dit is nu niet meer het geval.
Carrousel: een carrousel zorgt over het algemeen voor de meeste interactie. Je moet namelijk scrollen om de rest van de foto’s te bekijken. Het nadeel is echter dat deze als landscape in de tijdlijn komen, waardoor omliggende berichten zichtbaar blijven. Dat kan op zijn plaats weer voor afleiding zorgen.
Wel kun je iedere foto een unieke link meegeven. Dat is weer heel handig als je bijvoorbeeld meerdere vacatures open hebt staan en deze wil verdelen in een carrousel.
‘Ik zou ten allen tijde kijken of je video kunt gebruiken. Het kost even wat tijd, maar je kunt dit zo makkelijk op de andere platformen ook in een andere vorm plaatsen. Zo kun je een video voor op je website gebruiken, in een nieuwsbrief of op de kanalen Facebook en Instagram. Vaak kan een video met je telefoon al voldoende van kwaliteit zijn’.
Vergeet niet te analyseren
Naast het plaatsen van de juiste content en het verspreiden van deze content onder de juiste doelgroep, is het belangrijk om te blijven analyseren om zo te kunnen optimaliseren.
‘Een van de dingen die werd meegegeven tijdens de training is dat het heel interessant is om een Insight Tag te installeren. Zo kun je ook al het verkeer op je website meten en je kunt doelgroepen maken vanuit de informatie die LinkedIn krijgt van je website. Dat is weer heel interessant voor je retargeting.’
Dan is het natuurlijk nog zaak dat je op campagneniveau ook je advertenties in de gaten houdt. Zo kun je precies zien op welke functietitel, in welke plaats of in welke leeftijdsklasse iemand zit. Je kunt zo het gedrag van je doelgroep in de gaten houden én checken of je daadwerkelijk de juiste doelgroep bereikt.
Thought Leader Ads
‘LinkedIn is recent met een nieuwe vorm van adverteren gestart. De naam zegt het eigenlijk al een beetje, maar het geeft je de mogelijkheid om bijdragen van medewerkers binnen je organisatie te sponsoren. Op deze manier kun je de geloofwaardigheid ontzettend versterken. Neem bijvoorbeeld een monteur binnen een organisatie; men neemt veel liever van de monteur zelf aan dat het leuk is om daar te werken, dan van de directeur.’
Deze nieuwe tool van LinkedIn is redelijk recent gelanceerd, waardoor nog niet veel bedrijven hier gebruik van maken. Hier kun je zeker je voordeel mee doen.
Ben jij nu ook net zo enthousiast geworden over LinkedIn advertising? Neem contact op en Michelle vertelt je graag alle in’s en out’s over het platform én ze kan jou helpen bij een doeltreffende campagnestrategie.