hero-2

Hoe verwerk je AI in je contentstrategie?

2023_107 Blog kunstmatige intelligentie-website-2
30 augustus 2023

AI, ook wel kunstmatige intelligentie is inmiddels een bekend begrip. Ook in de creatieve sector zien we dit steeds vaker terug. Wat doet het nu precies en hoe kun je het effectief inzetten?

Kunstmatige intelligentie verwijst naar de imitatie van menselijk gedrag door machines of robots, waarbij de uitvoering van de taken kan worden verbeterd door informatieverzameling door de tijd heen. Wat kunnen we er nu in marketingland mee?

Hoe goed je AI in kan zetten hangt volledig af van de beschikbare data. Er wordt wel vaker geroepen dat marketeers aan hun baanzekerheid moeten gaan twijfelen met de komst van AI. Dat AI van toegevoegde waarde is, dat is duidelijk, maar het zal niet de marketeer direct vervangen. Wel kun je het als hulpmiddel gebruiken bij het nog gerichter uitvoeren van je marketingactiviteiten. 

Er liggen een hoop kansen als het gaat om het inzetten van kunstmatige intelligentie voor het maken en schrijven van je content. De kracht ligt vooral bij de brede inzetbaarheid en het aanpassingsvermogen om moeiteloos content op maat te maken.

AI toepassen op je contentstrategie

Personalisatie wordt steeds belangrijker. AI-tools zijn uitermate geschikt voor de hyperpersonalisatie van onder andere teksten en afbeeldingen. Websites worden steeds vaker aangepast op de persona van de bezoeker door onder andere het gebruik van kleuren en aangepaste afbeeldingen. Denk maar aan grote bedrijven zoals Netflix.

Personalisatie gaat verder dan het enkel toevoegen van iemand zijn voornaam bij het versturen van een e-mail. We zien nu steeds vaker gepersonaliseerde content waarbij ingezet wordt op specifieke gedragingen van de doelgroep en product voorkeuren.

AI stelt je in staat om meer te weten te komen over je doelgroep en de juiste gegevens te gebruiken. Met dit soort gegevens kun je profielen maken die verkregen worden uit onder andere bronnen zoals on-site gedrag en social listening. Met het verzamelen van deze gegevens kun je gericht content aanbieden op basis van de interesses.

Automatiseren van je marketing met AI

Marketing automation gaat gepaard met personalisatie. Hoe vaak kom jij een geautomatiseerde chatbot tegen op een website? Of krijg je een e-mail bij het bekijken van een bepaald product? Marketing automation is niet meer weg te denken. Niet alle automation tools worden door AI-applicaties beheert, maar de kunstmatige intelligentie is er zeker.  AI-gestuurde systemen helpen namelijk bij een nauwkeurige en effectieve targeting en gepersonaliseerde aanbevelingen.  

Betere data-analyse met behulp van AI

Hoe sneller je gegevens analyseert, hoe sneller je de resultaten kunt gebruiken om te optimaliseren. Met behulp van kunstmatige intelligentie kun je aan de hand van data ook vaststellen wat er in de toekomst gaat gebeuren. We werken steeds meer naar een organisatie waarin beslissingen gemaakt worden op basis van data en de analyse daarvan.

Met behulp van AI kun je razendsnel enorme hoeveelheden data analyseren. Het levert niet alleen een hoge snelheid, maar het helpt ook bij het ontdekken van patronen in het klantgedrag die mensen niet ontdekken. Dit helpt wederom weer bij de eerdergenoemde segmentatie en daarmee de personalisatie.

Is AI dan de toekomst van marketing?

Er wordt vaak gesuggereerd dat AI marketing gaat overnemen en we straks geen marketeers meer in ons midden hebben. Toch zijn er een groot aantal activiteiten die AI niet kan overnemen van ons. AI bevat namelijk geen empathie en het menselijke aspect, zoals échte emoties, worden niet overgebracht. Er is een beperkte creativiteit en het heeft geen menselijke besluitvorming en ethiek. Het kan veel taken makkelijker maken binnen de marketing, maar er zijn dus nog steeds échte marketeers nodig om het tot een succes te brengen.

Ben jij opzoek naar ondersteuning bij je marketingactiviteiten, of wil je vrijblijvend eens contact hebben over de mogelijkheden om jouw product of dienst beter in de markt te zetten? Neem contact met ons op.

40