Het is belangrijk om te bepalen wat het doel is van je website. Heb je een webshop en wil je jouw producten aan de man brengen, of ben je een dienstverlener en is jouw website dé plek waar men informatie kan vinden over jouw diensten? Voor bepaalde functionaliteiten binnen je website is het doel niet relevant; of je nu een product verkoopt of informatie verschaft, dit mag niet ontbreken op jouw website.
SEO-strategie – het belang van de META omschrijving
Eenmaal een website gemaakt, wil je ook dat deze gezien wordt. Om goed vindbaar te zijn in de Google zoekmachineresultaten is een SEO-strategie van groot belang. Naast SEO vriendelijke teksten is het ook belangrijk om de juiste Metadata in te vullen. De meta titel en de meta omschrijving worden getoond in de zoekmachines wanneer iemand op een term zoekt die past bij je website.
Niet alleen een pakkende tekst is hierbij van belang, maar ook de lengte van de tekst. Voor de titel kun je maximaal 55 tekens gebruiken, voor de meta beschrijving maximaal 155 tekens. Sla deze stap dus nooit over bij het aanmaken van een nieuwe pagina.
Richt iedere pagina in met een doel en Call-To-Action
Het is belangrijk dat bepaalde ‘standaard’ elementen op je website zichtbaar zijn. Denk hierbij aan de pagina’s zoals de homepage, diensten (of product) pagina, de over-ons-pagina en een contactpagina.
Je moet er echter wel rekening mee houden dat het doel op iedere pagina zichtbaar is en je hier ook een call-to-action voor instelt. Wil je informatie delen om je lezer te overtuigen? Stel een formulier op waar zij contact op kunnen nemen. Of misschien is het doel om een mailinglijst op te bouwen, direct producten te verkopen of mensen door te sturen naar een andere site. Bedenk voor iedere landingspagina welk doel er voor ogen is en welke call-to-action erbij hoort.
Wees uniek, maar niet té uniek
Er zijn een aantal pagina’s die ongeacht het doel van je website niet mogen ontbreken. Hoe graag we ook een unieke website willen; sommige functionaliteiten kunnen nu eenmaal niet weggelaten worden. Dan hebben we het natuurlijk over de volgende elementen:
- Een logo links bovenaan de pagina
- Een menu bovenaan de pagina of links in een kolom
- Contact informatie in de footer
- De titel van de pagina boven de inhoud
- Contactformulier
- Een ‘over ons’ pagina
Deze elementen en de plaats van deze elementen zijn heel belangrijk, mede door de manier waarop bezoekers je website scannen. Bezoekers scannen een website vaak in de ‘F’ vorm. Zo bekijkt men het bovenste deel van de pagina horizontaal, van links naar rechts. Hoe verder men naar onder scrollt, hoe minder ze nog van links naar rechts kijken.
Maak je website ook mobielvriendelijk
We maken steeds meer gebruik van onze mobiele telefoon, ook als het gaat om het bezoeken van websites. Zorg dat je website ook toegankelijk is in de mobiele weergave. De mobiele weergave zorgt ervoor dat de website zich aanpast aan het beeldscherm van de bezoeker.
Het is niet alleen essentieel voor de mobiele gebruikers, maar ook Google hecht veel waarde aan de zogeheten responsive websites.
Vergeet de contactpagina niet
Als je lezers eenmaal overtuigd zijn en contact met je op willen nemen, moet hen dit zo makkelijk mogelijk gemaakt worden. Een contactpagina is daardoor een onmisbaar onderdeel op je website.
Op deze pagina kun je een contactformulier plaatsen waar bezoekers hun gegevens en vraag achter kunnen laten. Naast het contactformulier kun je ook aanvullende gegevens meenemen op deze pagina, zoals je eigen adresgegevens, telefoonnummer, e-mailadres, socialemediakanalen, KVK-nummer en het BTW-nummer.
Hulp nodig bij het maken van je website?
Wil je een website laten maken en heb je hier hulp bij nodig? Wij kunnen het gehele traject voor je verzorgen. Aan de hand een verdiepingsgesprek komen wij tot de kern van jouw bedrijf, jouw klanten en de wensen en eisen voor de website. Wil je meer informatie of vrijblijvend eens een kopje koffie komen drinken? Neem contact met ons op.