hero-2

7 tekenen dat je een nieuwe website nodig hebt in 2020 + tips

81-Waarom-een-nieuwe-website-blog
19 augustus 2019

Toen je ooit met je bedrijf begon heb je waarschijnlijk een website laten maken. Maar tijden veranderen. Past de website nog bij je, en belangrijker nog, past ie bij de technologie en online bezoeker van tegenwoordig? Misschien herken je deze 7 websiteproblemen.

Error 1: Je haalt weinig omzet uit je website

Je wilt leads of klanten maken van je websitebezoekers? Zorg dat je website is gericht op conversie. Met een goed design, een duidelijke structuur en overtuigende websiteteksten zet je een bezoeker aan tot actie. Hij zal zich inschrijven voor je nieuwsbrief, dat e-book downloaden of contact opnemen.

Tip: Ontdek in Google Analytics (ga naar Gedrag - Site-content) vanaf welke pagina’s bezoekers jouw website verlaten en optimaliseer díe content.

 

Error 2: Je kunt je eigen site niet vinden in Google

De meeste mensen typen niet eigenhandig een websiteadres in, maar belanden op een site na een zoekopdracht in Google. Zorg dus dat je tussen de zoekresultaten staat. Je vindbaarheid wordt bepaald door de techniek, populariteit en content van je website.

Tip: Zoekmachineoptimalisatie (SEO) is best ingewikkeld. Laat een kenner je website analyseren en begin dan met de basis. Bijvoorbeeld zoekwoorden verwerken op de juiste plekken en je afbeeldingen optimaliseren voor het web.

 

Error 3: Je kunt je content moeilijk aanpassen

Op elke website moet weleens een foto of tekst worden aangepast. Of een nieuwsbericht worden toegevoegd. Lukt dat op jouw website? Om een website te beheren hoef je tegenwoordig geen programmeur te zijn. Er bestaan verschillende soorten contentmanagementsystemen, zoals Wordpress en Joomla, waarin je jouw websitecontent zelf beheert.

Tip: Blijf je website regelmatig aanvullen met nieuwe content, zoals blogs. Dat is fijn voor je bezoekers én voor je positie in Google.

 

Error 4: Je website werkt niet lekker op mobiel

Heel veel mensen bekijken een website via hun smartphone of tablet (het mobiele dataverbruik verdubbelde ruim in 2018 ten opzichte van het jaar daarvoor). Een slimme website past zijn design automatisch aan aan het schermformaat van de bezoeker. Zo blijft alles goed leesbaar en klikbaar. En je verschijnt er hoger mee in de zoekresultaten. Is jouw website nog niet mobielvriendelijk, dan is het tijd voor actie.

Tip: Via jouw account in Google Analytics kun je zien hoeveel mensen jouw website bekijken op een mobiel apparaat (ga naar Doelgroep - Mobiel). En doe eens de mobielvriendelijke test van Google: voer je url in en ontdek hoe je pagina het doet op mobiel.

 

Error 5: Je pagina’s laden langzaam

Mensen willen snel vinden wat ze zoeken. Je verliest websitebezoekers voor elke seconde dat je site aan het laden is. Zonde. En sitesnelheid bepaalt ook deels je positie in Google. Laat je bezoekers dus niet wachten!

Tip: check je paginasnelheid met de tool Pagespeed Insights van Google. Je krijgt dan ook verbetertips te zien.

 

Error 6: Je websiteteksten zijn saai

Met overtuigende teksten haal jij meer klanten binnen. Ook via je website. Zijn jouw teksten wel geschreven voor online lezers? Websiteteksten zijn doorgaans iets anders opgebouwd dan teksten voor op papier. Ze zijn bijvoorbeeld snel scanbaar, bevatten zoekwoorden, kortere alinea’s en meer witregels. Binnen enkele seconden moeten ze de aandacht grijpen.

Tip: Schrijf niet op wat jij wilt vertellen, maar wat je potentiële klant wil weten. Welke problemen kun jij voor hem oplossen? Kom je er niet uit, schakel dan de hulp in van een professionele SEO-tekstschrijver.

 

Error 7: Het websitedesign past niet (meer) bij je

Een website is jouw digitale visitekaartje. Hiermee toon je bezoekers jouw merkidentiteit en persoonlijkheid. Maar door kleine aanpassingen over de jaren heen, gaat een website er soms rommelig uitzien. Stralen jouw logo, de kleuren en foto’s nog uit wie jij bent? En wat je te bieden hebt?

Tip: Niemand wil een lelijke website. Jij niet, en je klanten ook niet. Houd wijzigingen consequent en houd je stijl up-to-date.

 

Nieuwe website nodig

Herken jij een of meer van deze problemen? Dan wordt het tijd voor een nieuwe website. Neem contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken.