hero-2

6 social media tips voor 2019

57-blog-social-media-tips
24 januari 2019

Het social medialandschap verandert continu. Social mediakanalen als Facebook en Instagram passen algoritmes aan, het wordt moeilijker om onderscheidend te blijven ten opzichte van concurrenten en de behoeftes en interesses van de doelgroep veranderen. Hoe zorg je toch voor meer leads en raak je de juiste snaar bij je doelgroep? In deze blog 6 social media tips voor 2019.

1. Social media als webshop

Heb jij al eens iets via Instagram gekocht? Met de introductie van Instagram Shopping kun je eenvoudig via Instagram kopen. Je kunt producten taggen in berichten via Instagram Shopping. Zodra je volgers op een product klikken, komen ze in de webshop en kunnen ze het product direct, eenvoudig en snel kopen. Social mediaplatformen worden zo steeds geschikter om in te zetten voor de verkoop. De scheidingslijn tussen social media en e-commerce vervaagt steeds meer.  Instagram werkt momenteel aan een eigen betaalfunctie wat het kopen van een product nog makkelijker maakt!

2. Stories steeds populairder

Stories is een interessante tool om als bedrijf in te zetten. Sta je op een beurs of evenement? Geef je volgers een kijkje achter de schermen in een aantal stories! Dit zorgt voor meer zichtbaarheid en interactie met je volgers. Je kunt het toepassen op Facebook en Instagram en het is een goede toevoeging aan de organische posts.

3. Horizontale én verticale foto's en video's

Maar liefst 81% van de bezoekers gebruiken social media via hun smartphone. Vandaar dat we steeds meer verticale beelden op social media zien. Maar de horizontale beelden zijn nog niet uit het zicht. Op Facebook en LinkedIn wordt nog steeds veel gebruik gemaakt van horizontale foto’s en video’s. Instagram werkt met vierkante of verticale foto’s en video’s. Maak dus zowel horizontale als verticale foto’s of video’s, zodat je beelden voor alle kanalen bruikbaar zijn.

4. Social media als klantenservice

Social media maakt het makkelijker om contact te zoeken met een bedrijf. Maar daarmee nemen ook de verwachtingen toe voor het snel krijgen van een antwoord. Veel bedrijven zetten chatbots en geautomatiseerde berichten in als klantenservice. Toch werken deze chatbots in 70% van de gevallen niet optimaal. In 2019 worden deze chatbots verbeterd.

5. Focus op transparantie en betrokkenheid

Veel volgers op social media betekent niet dat je berichten ook automatisch aan veel mensen worden getoond. Pas als je veel interactie met je volgers hebt en veel likes en comments krijgt, is de kans groot dat andere mensen het bericht te zien krijgen. Het hebben van veel volgers is dus lang niet alles. Voor het vergroten van je bereik, is het beter je te focussen op je trouwe volgers en daar een goede band mee op te bouwen.

6. Goede content en gerichte targeting

Iedere dag wordt er een overload aan berichten geplaatst op de diverse social media. Om hierbinnen op te vallen, is het belangrijk om goede content te plaatsen die goed aansluit bij je doelgroep. Daarbij is het essentieel om gericht te targeten. Dit houdt in dat de je je doelgroep zo nauwkeurig mogelijk bepaalt, waardoor advertenties zo veel mogelijk worden gericht aan de door jouw geselecteerde doelgroep. Het voordeel van advertenties op social media is dat je de doelgroep heel nauwkeurig kunt bepalen en dat je door je resultaten te analyseren snel je advertentie kunt optimaliseren.

Wil je adverteren op social media of een goede content strategie laten uitwerken?  Neem dan contact met ons op.