Een feestelijk jaar voor Pencilpoint en wij vieren dat graag met jou! We blikken terug op de afgelopen 25 jaar en we kijken vooruit naar onze toekomstplannen. We zijn dankbaar voor het werken met al onze mooie opdrachtgevers en leuke projecten.
Op naar meer!
Pencilpoint bestaat 25 jaar!
Vier jij met ons mee?
Deze pagina staat volledig in het teken van ons 25-jarig bestaan. Je vindt hier alles over onze geschiedenis, maar we kijken ook zeker vooruit. Houd deze pagina in de gaten, er komen namelijk leuke updates én er staat een mooi event voor de deur!
Nieuws
De videomarketingtrends voor 2024
Video is inmiddels onmisbaar geworden. We zien video’s op Youtube, TIKTOK, Instagram, Facebook én dan hebben we nog niet gesproken over het inzetten van video op je website. Veel bedrijven investeren er nu al in, of moeten erin gaan investeren, om de ontwikkelingen en concurrentie bij te kunnen houden. Wij delen graag de trends voor 2024, zodat jij volledig up to date bent.
Short video’s worden populairder
We zien het nu al met regelmaat; korte video’s op platformen zoals TIKTOK, Instagram en Youtube. Ook wel ‘short video’s’ genoemd en vooral ontworpen om de aandacht te trekken en makkelijk te consumeren. Deze video’s zijn niet langer dan 60 seconden en worden vooral gebruikt om diensten en producten te promoten. We zien dat deze video’s vaak gewoonweg met de telefoon gefilmd worden en voorzien worden van muziek, trending audio en ondertiteling.
Tip: zorg altijd dat je jouw video ondertitelt. Steeds meer gebruikers spelen video’s af zonder geluid, en om deze doelgroep te bereiken is ondertiteling daardoor noodzakelijk.
Hoe speel je hierop in als bedrijf?
Het is niet gezegd dat enkel influencers goed zijn in short video’s. Zo kan het voor je bedrijf of organisatie heel waardevol zijn. Zo kun je op deze trend inspelen door je producten te laten zien, maar ook een stukje behind-the-scenes filmen of het delen van leuke feitjes.
Wat leuke feitjes over short video’s:
- 90% van de online shoppers zegt dat video helpt bij de aankoopbeslissing
- 85% van de video’s wordt afgespeeld zonder geluid
- Interactieve video’s worden steeds populairder
- 45% van de gebruikers bekijkt wekelijks meer dan een uur aan video’s op Youtube of Facebook
Smart creatie is hip
Jaren geleden zagen we de grootste filmploegen, meest geavanceerde camera’s en kostte het maken van een foto veel tijd, mensen en geld. Nu zien we dat smart creatie het steeds meer overneemt. Wat dit betekent? Steeds meer wordt vastgelegd met de smartphone, en minder met behulp van cameraploegen.
De top videotools van 2024? Dat zijn naar verwachting deze:
- Canva
- App caption (vooral voor muziek)
- AI
- Adobe
Influencers staan minder centraal
Waar de afgelopen jaren influencers een steeds prominentere rol gingen spelen binnen de content strategieën, gaat er nu een verschuiving plaatsvinden. We zien de zogeheten de-influencing trend langzaamaan opkomen en de verwachting is dat dit in 2024 nog verder doorzet.
We hebben er allemaal wel eens mee te maken; je ziet een review van een product online en je voelt direct de noodzaak om dit te kopen. ‘Je bent ge-influenced’ wordt er dan ook wel geroepen. De laatste tijd zien we juist steeds vaker op social media promoters die in de ban zijn van de-influencing.
Mensen gebruiken massaal de hashtag om een oprechte review te geven over een product die overrated is én waarom je deze dus vooral NIET moet kopen.
Het laat een hele nieuwe kant van social media zien. We zien vaak dat promoters betaald krijgen om goede reviews achter te laten, en soms… zorgt dit wel eens voor geen oprechte reviews.
Wél effectief met influencers werken?
Dit betekent natuurlijk niet dat influencers geen onderdeel meer kunnen zijn van je contentstrategie. Je kunt uiteraard nog steeds heel effectief werken met influencers, maar zorg daarbij voor een stukje authenticiteit en daarmee kwaliteit.
Werk samen met echte mensen, vaak kleine content creators met een authentiek publiek worden meer in trek. We zien ook steeds meer zogeheten ‘ronde content’, ook wel content waarbij je niet alleen de goede momenten deelt met je publiek, maar ook wanneer het iets minder gaat of wanneer dingen mis gaan.
Minder dansen en meer diepgang
De verwachting is dat in 2024 het aantal dansjes op TIKTOK plaats zal maken voor video’s met meer diepgang. Wij, de consument, nemen niet alles direct meer aan en geloven ook niet alles meer wat we zien. Er wordt plaatsgemaakt voor échte content en de dansjes zullen wat meer op de achtergrond blijven.
Personalisatie
Personalisatie, we kunnen er inmiddels niet meer omheen, maar ook in 2024 gaan we hier weer ontzettend veel van terugzien. We worden dagelijks overspoeld met content en als je niet direct opvalt scrollen mensen over je bericht heen. Personalisatie wordt steeds belangrijker; een video gemaakt voor een specifiek persoon of een specifieke doelgroep.
Je kunt dit op verschillende manieren aanpakken, waarbij je gebruik kunt maken van programma’s die op basis van je klantgegevens een profiel schetsen.
Ga bijvoorbeeld de interactie met je doelgroep aan en start een live video. Zo zorg je voor meer betrokkenheid en leer je je audience nog beter kennen.
Kunnen wij je helpen? Neem contact op!
Afmetingen social media 2024
Daar zijn ze weer! De standaardafmetingen voor de socialmediakanalen voor 2024 zijn bekend. In onze infographic vind je een overzicht van de juiste afmetingen per kanaal.
Er zijn zóveel kanalen dat je soms door de bomen het bos niet meer ziet en het niet duidelijk is welke afmeting op welk kanaal gewenst is. En dan hebben we nog niet gesproken over de verschillende vormen content; video, reels, afbeeldingen, een carrousel, sliders en ga zo maar door. En hoe staat het met je profielfoto? Ook voor betaalde content zijn richtlijnen.
Wij brengen het aan de hand van onderstaande infographic voor jou in kaart.
Breng je verhaal tot leven met een bedrijfsvideo
Wil je jouw verhaal of boodschap onder de aandacht brengen op een unieke manier? Laat een bedrijfsvideo maken! Het is een kostbare investering, daar zijn wij van op de hoogte, maar het biedt vele voordelen voor je merk. Zo helpt het om klanten te informeren, loyaliteit op te bouwen en je imago te versterken. Nu we ons steeds meer online bevinden is een bedrijfsvideo hét middel om de aandacht van je potentiële klant te trekken.
Michelle vertelt: ‘Adverteren op LinkedIn biedt ontzettend veel mogelijkheden’
Michelle, onze Communicatieadviseur, heeft recent een interessante training mogen volgen over het adverteren op het platform LinkedIn. Een ontzettende waardevolle manier om meer bekendheid te genereren voor je merk, product of dienst, óf om nieuw personeel te werven. Wij delen de belangrijkste inzichten vanuit deze training.
Terug in de tijd
We blikken terug op een bijzondere tijd. In 1999 begon Gerard van Dam als eenpitter op een zolderkamer. In 2002 startte de eerste werknemer bij Pencilpoint en verhuisden we naar de Touwslagersweg in Woerden. Daar begonnen we verder uit te breiden, totdat we ook in dat pand uit ons jasje groeide.
Waar staan we nu?
25 jaar later bestaat Pencilpoint uit 7 vaste medewerkers én zitten we in een prachtig pand aan de Utrechtsestraatweg in Woerden. We hebben inmiddels onze eigen fotograaf én ons team op de contentafdeling is uitgebreid. Naast het maken van designs voor websites en allerlei soorten drukwerk, houden we ons nu al langere tijd bezig met social media en het opzetten van succesvolle campagnes. Daarnaast hebben we een eigen videograaf in huis want Gerard houdt zich voornamelijk bezig met het maken van creatieve (drone)video's en Pamela is sinds vorig jaar Algemeen directeur. Kortom, we hebben een mooie ontwikkeling doorgemaakt!