Instagram inzetten voor je bedrijf: 6 tips voor meer succes - Pencilpoint
Gepubliceerd: 07-06-2019 Mooie foto’s en video’s. Daar draait het om op Instagram. Steeds meer mensen, vooral jonger dan 35, weten het socialmedianetwerk te vinden. Wil jij ze verbinden aan jouw merk? Lees dan even onze 6 tips voor een succesvoller zakelijk Instagram-account.

Instagram-tip 1: kies je look


Wat voor uitstraling wil je jouw Instagram-profiel geven? Bepaal dit en houd hieraan vast. Door een bepaalde kleur continu te laten terugkomen, of juist voornamelijk gebruik te maken van zwart-wit, creëer je een samenhangende galerij. Of kies een bepaald filter voor al je zorgvuldig genomen foto’s. Zo vormen ze een geheel en geef je je account een persoonlijke uitstraling. Dus kies een kleur en filter die je op al je foto’s toepast en stick with it!

Instagram-tip 2: bewijs je connecties


Het Instagram-algoritme laat jou content zien op basis van jouw interesses. Wie volg je, wat heb je bekeken, wat vind je leuk, waar heb je op gereageerd? Dit werkt ook zo voor jouw volgers. Zij zien content op basis van hun interesses en gedrag op Instagram. Maak dus een persoonlijke connectie met jouw volgers, zodat zij meer van jouw content te zien krijgen. Like en reageer bijvoorbeeld ook op een post van de mensen die gereageerd hebben onder jouw post. Zo geef je het algoritme namelijk een seintje dat jullie bevriend zijn op Instagram.

Instagram-tip 3: gebruik hashtags


Goed gebruik van hashtags op Instagram kan jou meer bereik, meer interactie en daarmee meer volgers opleveren. Het vinden van goede hashtags is een vak apart. Op sites als hashtagify.me kun je zien hoe populair een hashtag is, of de hashtag trending is en welke populaire hashtags erop lijken. Hashtags met weinig bereik kun je soms beter vervangen door populairdere hashtags. Speel hier gerust mee. Je kunt per post maximaal 30 hashtags toevoegen.

Instagram-tip 4: creëer meer betrokkenheid


Gebruik Instagram niet om alleen maar reclame te maken voor jezelf. Instagram is een sociaal netwerk, dus ga juist in gesprek met je volgers. Stel vragen en roep emoties op met je content op Instagram. Hiermee creëer je interactie en daardoor voelen volgers zich nog meer betrokken bij je merk. Instagram zal jouw berichten daardoor ook aan meer potentiële nieuwe volgers tonen. Ja, deze aanpak kost wat meer tijd maar het levert je ook veel meer op.

Instagram-tip 5: schrijf een goede biografie


Een eerste indruk maak je maar één keer. Alleen daarom al is je Instagram-bio, je profieltekst, van ontzettend groot belang. Binnen een seconde maakt een bezoeker de keuze of ze je wél of niet gaan volgen. Wie ben je en wat heb je volgers te bieden? Kom je er niet uit, kijk dan eens hoe de bio van jouw vrienden of concurrenten eruitziet.

Instagram-tip 6: plaats regelmatig nieuwe content


Het algoritme van Instagram geeft content van actieve gebruikers altijd voorrang op passieve gebruikers. Hoe vaker jij post, hoe sneller je zult groeien. Je volgers willen ook geregeld wat van je horen. Je hoeft echt niet elke dag te posten, zolang je maar consequent je figuurlijke gezicht laat zien. Dat geldt trouwens niet alleen voor Instagram, maar voor elk socialkanaal.

Hulp nodig met je social media?


Misschien zeggen deze tips jou weinig. Laat het bijhouden van je social media dan lekker aan ons over! Bel of mail ons om je wensen te bespreken.