De grote social media schoonmaak - Pencilpoint
Gepubliceerd: 19-03-2019 Het voorjaar staat in het teken van de grote schoonmaak. Een mooi moment om je social media accounts ook aan te pakken en op te schonen. Het is verstandig om af en toe terug kijken op wat je allemaal hebt gedaan en na te gaan of dit nog past bij jouw organisatie. Bekijk je kanalen met een frisse blik en pas de onderdelen aan die verouderd zijn. Waar moet je allemaal op letten? Daar helpen wij je graag bij.

Profielfoto’s


Begin met de profielfoto’s. Zorg dat deze van scherpe kwaliteit zijn en dat je op alle social media kanalen dezelfde profielfoto gebruikt. Overal dezelfde foto gebruiken heeft het grote voordeel dat je sneller ‘herkend’ wordt.

Facebook


Omslagfoto


Op Facebook is de omslagfoto ontzettend belangrijk: het is het eerste dat men ziet wanneer ze op je pagina komen. Is je omslagfoto nog relevant? Past het bij het seizoen? En passen de kleuren en de boodschap nog bij het bedrijf? Wist je trouwens dat je ook een video kunt toevoegen als omslag? Een video biedt meer mogelijkheden om sfeer en verhaal over te brengen dan een afbeelding.

Kijk meteen even naar je call-to-action button onder de omslagfoto. Wil je dat mensen zich inschrijven, gaan shoppen of misschien wel een video bekijken?

Tabbladen aan de linkerzijde


Passen de tabbladen nog wel bij jouw organisatie? Staan de tabbladen op een logische volgorde? Of mag een specifiek onderdeel wel wat naar boven, voor wat meer aandacht? Wanneer een tab overbodig is, verwijder deze dan!

Info


Heb je het verhaal al ingevuld en is de foto bij het verhaal nog actueel? Kloppen de URL, adres, telefoonnummer en (indien van toepassing) de tijden waarop je bereikbaar bent? Zorg ervoor dat je zoveel mogelijk gegevens verstrekt. Facebook is blij met deze informatie en zal je belonen met betere zoekresultaten en stijgende zichtbaarheid!

Instagram


Koppelen aan Facebook


Is jouw Instagram account al gekoppeld aan je Facebookpagina? Wanneer je dit doet, krijg je een zakelijk Instagram account. Een zakelijk Instagram account heeft een aantal voordelen voor ondernemers ten opzichte van een normaal Instagram account. Zo kun je statistieken inzien en worden al je contactgegevens getoond in je profiel, zodat mensen meteen contact met je op kunnen nemen vanuit Instagram. Daarnaast kun je advertenties op Instagram tonen.

Omschrijving


Is jouw omschrijving nog up-to-date? Je hebt een paar seconden om mensen te overtuigen om jou te gaan volgen op Instagram. Plaats in de omschrijving wat jij potentiële volgers te bieden hebt en waarom ze jou moeten volgen.

Feed


Bekijk je feed eens kritisch. Vaak kom je foto’s tegen die je niet meer mooi vindt, die niet meer van toepassing zijn (bijvoorbeeld van een winactie), of een quote die je niet meer aanstaat. Verwijder of archiveer deze posts, maar doe dat wel zorgvuldig.

Hoogtepunten


De stories die staan uitgelicht bij hoogtepunten zeggen veel over jouw organisatie. Passen deze stories nog wel bij wat je uit wil stralen? Hebben de hoogtepunten een mooie coverfoto?

LinkedIn


Achtergrondfoto


Heb jij al een achtergrondfoto ingesteld, of heb je nog steeds de standaardfoto van LinkedIn? Het gebruiken van pakkende beelden zorgt voor een grote aantrekkingskracht.

Slogan


Check de slogan: is die nog scherp en precies waar je bedrijf voor staat?

Informatie


Is de informatie in je profiel nog up-to-date? Hierbij mag je verhaal niet ontbreken. Laat je publiek je verhaal lezen en schrijf de tekst zo dat men zich echt met jouw bedrijf kan verbinden. Dus geen bullet point lijstje met producten en diensten. Voeg daarnaast een aangepaste knop toe om specifieke acties te stimuleren, zoals een website bezoeken, contact opnemen of inschrijven.

Heb jij nog schoonmaaktips voor social media kanalen? Laat het ons weten!