1. Kies het juiste socialmediakanaal
Op welk socialmediakanaal zit jouw doelgroep en via welk van deze kanalen kun jij je het beste profileren
- Facebook: geschikt voor ieder bedrijf. In 2020 had Facebook in Nederland 10,4 miljoen gebruikers boven de 14 jaar.
- Instagram: perfect om jouw producten, diensten of verhaal in pakkende beelden te vertellen. Het afgelopen jaar had het snelgroeiende medium 5,6 miljoen gebruikers in Nederland boven de 14 jaar.
- LinkedIn had in 2020 4,7 miljoen gebruikers in Nederland. LinkedIn is hét platform voor het delen van professionele content met zakelijke relaties.
- Pinterest is het ultieme online prikbord voor het verzamelen van inspiratie in beeld en tekst. In Nederland waren er in 2020 3,5 miljoen gebruikers boven de 14 jaar actief.
- YouTube is hét kanaal als je meer wil doen met video. In 2020 had de alternatieve zoekmachine 9,1 miljoen gebruikers in Nederland boven de 14 jaar.
2. Zorg voor een goede basis
Als je een zakelijk socialmediakanaal hebt aangemaakt, zorg dan eerst voor een goede basis. Ook online geldt dat je maar een keer een eerste indruk kunt maken. Richt je account goed in en plaats enkele posts met goede content.
3. Maak vinden en volgen makkelijk
Heb je de basis op orde, laat je klanten en relaties weten waar ze je op social kunnen vinden. Plaats iconen met directe links op je website en in je nieuwsbrief. Vraag mensen actief je te volgen en je berichten te delen.
4. Wees zichtbaar
Zorg voor goede, afwisselende content en zorg ervoor dat je regelmatig berichten plaatst. Maak een contentkalender en verplaats je bij het maken van de content in je doelgroep. Let hierbij op het gebruik van de juiste zoekwoorden en, last but not least: zorg voor passende beelden.
5. Vergeet de interactie niet
Wil je meer bereiken met je berichten, ga de interactie aan met je volgers. Vraag om reacties en reageer daar weer op. En kijk ook eens bij anderen: reageer, like of stel eens een vraag op andere relevante accounts.
6. Geef een kijkje achter de schermen
Mensen volgen graag mensen. Zorg daarom voor een menselijk gezicht. Breng mensen in beeld die bij je werken en gebruik echte reviews, bij voorkeur met persoonsnamen. Dit maakt jouw profiel niet alleen aantrekkelijker, maar ook betrouwbaarder.
Enthousiast geworden en wil je aan de slag? Of ben je al een keer begonnen en gestopt omdat het bijhouden van je social te veel tijd kostte? Social media is een continue proces. Daarnaast begrijpen wij dat je als ondernemer geen tijd, geen zin en onvoldoende kennis hebt. De socialmediaspecialisten van Pencilpoint nemen je het werk graag uit handen. Begin 2021 goed en maak een vrijblijvende afspraak om meer te weten te komen over onze contentabonnementen en werkwijze.