Tip 1. Deel waardevolle inhoud op Instagram
Content is king. Onder miljoenen gebruikers en duizenden merken helpt creatieve content je om jouw bedrijf te onderscheiden van de rest. De content moet niet alleen creatief zijn, maar ook in lijn liggen met de verwachtingen van je publiek. Het plaatsen van aantrekkelijke en indrukwekkende beelden die je doelgroep aanspreken, zal zorgen voor betrokkenheid bij je account.
Tip 2. Post regelmatig op Instagram
Zet Instagram regelmatig in als je je publiek wilt betrekken. Uit onderzoek blijkt dat merkaccounts met de meeste fans gemiddeld 2 tot 3 berichten per dag maken. Hieruit kunnen we concluderen dat wanneer je meer engagement wilt, je vaak moet posten.
Tip 3. Plan je Insta-posts
Maak een contentkalender en plan je posts op Instagram vooruit. Zo weet je zeker dat je consequent en regelmatig post. Wij hebben eerder een blog geschreven waarin verschillende tools worden toegelicht voor het onderhouden van je Instagram-account. Hierin staan onder andere tips om vooruit te plannen.
Tip 4. Gebruik #hashtags
Instagram staat een maximum toe van 30 hashtags per post, dus wees efficiënt. Het ontdekken van de juiste hashtags voor jouw product of post kan lastig zijn, maar ook daar hebben we handigheidjes voor!
Zoek naar hashtags op berichten die vergelijkbaar zijn met de jouwe. Doe dit door een paar voor de hand liggende en relevante hashtags te bekijken. Klik op berichten met deze hashtags en blader eens door andere hashtags die zijn toegevoegd. Of gebruik de tool Hashtagify. Vul een zoekwoord in en Hashtagify laat je verschillende relevante hashtags zien.
Tip 5. Organiseer een wedstrijd op Instagram
Wedstrijden op Instagram vormen een geweldige manier om nieuwe volgers aan te trekken, het bewustzijn te vergroten, betrokkenheid te vergroten en waardevolle informatie te verkrijgen van de huidige doelgroep en potentiële klanten. Er zijn verschillende soorten wedstrijden die je op Instagram kunt organiseren.
Zorg dat je wedstrijd een combinatie van de volgende onderdelen bevat: laat mensen je account volgen, je post leuk vinden, reageren op je bericht, een vriend taggen of soortgelijke acties die jouw merk promoten als boost voor betrokkenheid bij je volgers.
Tip 6. Plaats altijd een call-to-action
Zorg dat elke post die je plaatst een call-to-action bevat over jouw product of merk, een oproep tot (re)actie. Populaire call-to-actions op Instagram zijn het vragen van volgers om een favoriet te benoemen, een vriend te taggen of commentaar te geven.
Je kunt volgers ook vragen om zich te abonneren op je e-maillijst of om je product te kopen. Wanneer je een zachte maar overtuigende call-to-action toevoegt, fungeert deze als een kleine herinnering aan jouw volgers dat zij meer kunnen met jouw bedrijf dan alleen het bekijken en liken van mooie foto’s.
Tip 7. Zet andere Insta-accounts in het zonnetje (shoutout)
Met een shoutout op Instagram geef je een ander account aandacht door een foto te herplaatsen met toelichting. Zeker als je beiden dezelfde doelgroep aanspreekt, loont het om elkaar zo te helpen. In het meest ideale geval krijg je zelf een shoutout van een beroemd persoon of merk.
Zoek voor de meest effectieve shoutouts actieve en populaire Instagram-gebruikers uit. Deze zijn relevant voor jouw organisatie en hebben een vergelijkbaar publiek. Helaas moet je populaire accounts wel betalen voor een shoutout.
Tip 8. Like en comment op relevante content
Like en reageer zelf (op) relevante content. Dit levert volgers op zonder deze zelf te volgen. Zorg er dan wel voor dat je meerdere foto’s of comments liket. Zo zal je sneller opvallen en eerder worden gevolgd.
Ook meer volgers op Instagram?
Heb je een Instagram-account en wil je meer volgers? Of heb je nog geen account en ben je wel benieuwd naar de mogelijkheden? Pencilpoint regelt het graag voor je. Kom langs of mail en ontdek wat wij voor je kunnen betekenen.