Bio, info, profiel, about. Op de socialmediakanalen heet het overal anders, maar het komt op hetzelfde neer: dit is de plek om een verpletterende eerste indruk te maken. Wie ben je en waarom moet iemand jouw zakelijke account volgen? Binnen enkele seconden kun je iemands aandacht grijpen en hem of haar overtuigen. Zoekmachines worden trouwens ook blij van een goed ingevuld profiel. Besteed dus even wat aandacht aan je bio als je meer zoekverkeer en nieuwe volgers wilt.
Tip 1: houd het kort en relevant
Je hebt het vast al gezien: in je profieltekst kun je geen hele alinea’s over jezelf vertellen. Je hebt overal maar een beperkt maximum aantal tekens (LinkedIn uitgezonderd). Gebruik ze verstandig! Wie jouw publiek is, verschilt per socialmediakanaal. Daarom is het slim om je profiel per kanaal iets aan te passen.
Instagram-bio: max. 150 tekens
Facebook korte beschrijving: max. 155 tekens
Twitter-bio: max. 160 tekens
Pinterest-bio: max. 160 tekens
LinkedIn-samenvatting: max. 2.000 tekens
Tip 2: vertel wie je bent en wat je doet
En dan: waarom moeten mensen jou volgen? Zeg wie je bent en wat je doet. Wat heb jij volgers te bieden? Dit is de plek voor wat schaamteloze zelfpromotie.
Tip 3: houd het persoonlijk
Mensen zitten op social media om te communiceren met andere mensen. Dus ook al communiceer je vanuit je zakelijke profiel: houd het luchtig en menselijk. Je mag best creatief zijn en humor gebruiken.
Tip 4: gebruik zoekwoorden en hashtags
Wist je dat zoekmachines ook socialmediaprofielen scannen? Een goede bio kan jou dus meer zoekverkeer en volgers opleveren. Gebruik enkele zoekwoorden en/of hashtags die passen bij jou en je doelgroep, zodat ook zoekmachines begrijpen wat jij volgers te bieden hebt.
Tip 5: maak je bio visueel aantrekkelijk
Zorg dat mensen je profiel snel en makkelijk kunnen lezen. Je kunt gebruikmaken van bulletpoints, witregels of hashtags. Andere creatieve opties zijn afwijkende lettertypen en natuurlijk emoji’s. Houd bij al je lay-out-keuzes wel altijd het kanaal en de doelgroep in je achterhoofd.
Tip 6: zet een link bij je profiel
In je profieltekst kun je mensen oproepen tot actie. Wil je dat ze contact opnemen of ergens op klikken? Voeg je contactgegevens en een link toe aan je profiel. Verwijs bezoekers bijvoorbeeld naar je blog, specifieke actiepagina of een ander socialmediaprofiel.
Tip 7: plaats een profielfoto
Niet onbelangrijk op social media: breng jezelf in beeld. Als bedrijf hoef je niet per se een gezicht of teamfoto bij je profiel te plaatsen. Het mag ook een logo zijn. Kies voor een recent beeld dat past bij wat jij wilt uitstralen. Gebruik voor herkenning op al je kanalen dezelfde profielfoto.
Tip 8: houd je profiel up-to-date
Check regelmatig of de informatie in je profiel nog actueel is. Je mag de inhoud of lay-out van je bio ook best later eens aanpassen. Durf te experimenteren en blijf interessant.
Hulp bij je social media?
Moeite met een sterke profieltekst? Heb je geen zin of tijd om je social media bij te houden? Wij regelen het graag voor je. Bel of mail ons om je wensen te bespreken.