Deze website maakt gebruik van cookies

Mogen we cookies plaatsen? Zo kunnen we je de beste website ervaring bieden! Onze prachtige video's mogen wij alleen voor je afspelen als je de cookies accepteert. Door op 'Akkoord' te klikken, ga je akkoord met het gebruik van alle cookies zoals omschreven in onze privacyverklaring.

Akkoord
Niet akkoord
13-02-2017

5 tips voor een mooi ontwerp

Hoe komt het toch dat het ene ontwerp er veel sprekender uitziet dan het andere? Ontwerpen is een bijzonder vak want je begint altijd met een leeg A4'tje en eindigt met een kunstwerkje. Wat zijn de geheimen voor een goed ontwerp? In deze blog geven we je 5 tips hoe je tot een goed ontwerp komt.

Sticky notes design

Kun je ontwerpen leren? Ja en nee. Voor het ontwerpen heb je wel talent nodig. Je kunt dat niet leren, het moet in je DNA zitten. Net zoals je gevoel voor wiskunde moet hebben om gemakkelijk de meest ingewikkelde formules op te lossen. Met de onderstaande tips kom je een heel eind om een mooi ontwerp te maken. Volg de stappen en verbaas je over het resultaat.

Mooi ontwerp3

Tip 1: creëer spanning in je lay-out

Probeer vanuit de basis te ontwerpen. Probeer grote vlakken, foto’s en teksten af te wisselen met kleine vlakken, als een soort tegenpool. Hierdoor krijg je spanning in je ontwerp. Plaats aan de onderzijde een balk of blok, dat is de fundering waarop het hele ontwerp staat.

Tip 2: gebruik maximaal 2 kleuren en zwart

Werk met 2 kleuren en zwart. Gebruik als het kan de kleuren uit het logo of uit een foto die je gebruikt. Daardoor komen kleuren terug in je ontwerp en krijg je eenheid en rust. Let er op dat beide kleuren bij elkaar passen. Dat mag ook contrasterend zijn. Contrast zorgt voor diepte in je ontwerp en dat maakt het ontwerp spannend en dus opvallend en onderscheidend. Je kunt ook afgeleide kleuren gebruiken van de 2 gekozen kleuren. Bijvoorbeeld: het logo is donkerblauw, gebruik dan lichtblauw voor de achtergrond. Zwart is voor bijvoorbeeld de teksten.

Mooi ontwerp

Tip 3: kies maximaal 2 lettertypes

Wat voor het kleurgebruik geldt, is ook bij lettertypes van belang. Kies maximaal 2 lettertypes. Hierdoor wordt het ontwerp rustig en past het geheel goed bij elkaar. Let bij de keuze van het lettertype goed op of je een ruime keuze hebt in light, bold en italic. Door light en bold te gebruiken creëer je weer contrast en dat is wat je ontwerp spannend maakt.

Tip 4: gebruik foto's met hoge resolutie

Zorg dat de gebruikte foto’s voldoende in resolutie zijn anders krijg je van die pixelblokjes. Dat doet afbreuk aan de kwaliteit die je wilt uitstralen. Probeer de foto’s in een fotobewerkingsprogramma zoals Photoshop fris en kleurrijk te maken. Haal een eventuele kleurzweem weg, probeer er diepte in te krijgen door de helderheid en het contrast optimaal in te stellen. Bij het gebruik van foto’s van mensen is het fraai als zij kijken naar het centrum van je ontwerp. Dus niet naar de zijkant laten kijken, maar naar het midden. Het is helemaal mooi als de modellen kijken naar het belangrijkste deel van je ontwerp zoals de kopregel of aanbieding.

Tip 5: werk met vormen

Door gebruik te maken van grote en kleine vlakken, foto’s of vormen krijgt je ontwerp spanning. De grote vormen zet je aan de onderzijde, de kleinere boven. Zet foto’s en illustraties niet allemaal aan de zijkant. De vlakverdeling moet in evenwicht zijn. Als je een rond logo hebt is het goed de ronde vormen terug te laten komen. Voer dat door in het hele ontwerp. Dus ook in de gebruikte lettertypen.

Mooi ontwerp2

Samenvattend

Laat kleuren, lettertypes en vormen terugkomen in je ontwerp. Gebuikt niet te veel kleuren, vormen en lettertypes, maar probeer afgeleiden hiervan te gebruiken. Zorg voor rust en evenwicht. Breng foto’s op kleur en positioneer deze passend in je ontwerp. Je mag foto’s best wat aansnijden als de afbeelding daardoor spannender wordt. Een mooi ontwerp is een kwestie van de juiste balans van kleur, vorm, lettertypen en vlakverdeling.

Ontwerp nodig?

Mocht je ontwerp er na deze tips toch niet zo uitzien als je verwacht had, geen probleem. Wellicht heb je toch meer gevoel voor wiskunde of iets anders. Je kunt het ontwerpen ook aan ons overlaten. Bekijk onze showcases met voorbeelden van ons werk. Wil je eens een geheel vrijblijvend in gesprek met een van onze vormgevers om te kijken hoe wij je kunnen helpen? Of heb je specifieke vragen en wil je even brainstormen, neem dan even contact op.

Kunnen wij je verder helpen?

misschien vind je deze artikelen ook interessant

Maak impact met buitenreclame

Je kunt in het hedendaagse digitale tijdperk nog steeds impact maken met buitenreclame. Het biedt namelijk unieke mogelijkheden om je merk te versterken en nieuwe doelgroepen aan te spreken. Hoe kun je een blijvende indruk maken met buitenreclame en daarmee je zichtbaarheid vergroten? In deze blog bespreken we hoe je een blijvende indruk kunt achterlaten met buitenreclame. Je hebt immers maar één kans om een goede eerste indruk te maken op potentiële klanten.

Kracht van bedrijfsfotografie

De kracht van bedrijfsfotografie

In de dynamische wereld van marketing is visuele content een cruciaal element. De kracht van bedrijfsfotografie ligt in het vastleggen van de unieke identiteit en essentie van jouw organisatie. Geen anonieme stockfoto's, maar échte karaktervolle beelden die jouw bedrijf onderscheiden van de concurrent.

Hoe ontwikkel je een effectieve merkstrategie 2

Het fundament van een sterk merk

De merkstrategie vormt de basis van alles wat je doet om de doelen van je onderneming te behalen. Een strategie is belangrijk om uiteindelijk je doelen te kunnen behalen en het maximale eruit te halen.

Het geeft daarnaast overzicht en het maakt het makkelijker om naar het eindresultaat toe te werken. Het is de koers die je vaart met je merk om uiteindelijk de meeste impact te kunnen maken. Hoe je deze koers vaart en wat de effectiviteit ervan is, hangt af van hoe goed de strategie opgezet is.

blog neuromarketing

Hoe bewuste acties het onbewuste beïnvloeden – Michelle vertelt

In de steeds competitievere wereld van marketing draait alles om het begrijpen van de consument. Wat drijft hun beslissingen? Hoe kunnen we hun gedrag beïnvloeden?

‘Neuromarketing combineert principes uit neurowetenschappen en marketing om het gedrag van consumenten beter te begrijpen. En dat is precies waar de cursus Neuromarketing in Praktijk over ging die ik recent heb mogen volgen.’

wil je
jouw idee
met ons
bespreken?

Bel of mail ons en we plannen graag een vrijblijvende afspraak in. De koffie staat klaar! 

Copyright © Pencilpoint | Website: Pencilblocks