Deze website maakt gebruik van cookies

Mogen we cookies plaatsen? Zo kunnen we je de beste website ervaring bieden! Onze prachtige video's mogen wij alleen voor je afspelen als je de cookies accepteert. Door op 'Akkoord' te klikken, ga je akkoord met het gebruik van alle cookies zoals omschreven in onze privacyverklaring.

Akkoord
Niet akkoord
30-11-2022

Wat is thought leadership

Thought leadership betekent dat de gedachten van een organisatie of persoon rondom een specifiek onderwerp als het meest waardevol en geloofwaardig worden ervaren. Een thought leader is dus dé autoriteit op een vakgebied.

Bij thought leadership is de beeldvorming van het publiek belangrijk. Je kunt namelijk niet jezelf thought leader noemen: thought leadership wordt bepaald door de markt. Denk bijvoorbeeld aan Elon Musk die met het merk Tesla door het publiek wordt gezien als de thought leader op het gebied van elektrisch rijden. Maar hoe krijg je nu die leidende of onderscheidende positie? Dat leggen we graag uit in onze blog.

Thought leadership

Voordelen van thought leadership

Veel organisaties en/of professionals willen thought leadership claimen. Als thought leader neem je een onderscheidende positie in op de markt. En omdat de titel door het algemene publiek is toegewezen, is deze extra krachtig en duurzaam.

Word je gezien als thought leader, dan ontstaan er kansen. Het vertrouwen in een thought leader is groot. Dus ook jouw producten en diensten krijgen dezelfde geloofwaardigheid. Het is daarom zeker de moeite waard om na te denken over het verwerven van thought leadership. 

Hoe bereik je thought leadership?

Thought leader worden, bereik je niet door even een paar inhoudelijke berichten op LinkedIn te posten. Thought leadership nastreven is een strategische keuze en geen eenvoudig te bereiken opgave. Zie de afbeelding hieronder:Grafiek thought leadership

De afbeelding hierboven laat duidelijk zien dat het aantal volgers en de mate van expertise belangrijk zijn om thought leadership te bereiken. Met contentmarketing richt je je op zichtbaarheid (volgers) en inhoud (expertise). Maar hoe doe je dat concreet? 

Wees een visionair
Thought leaders hebben een duidelijk doel voor ogen. Ze zijn meer dan alleen deskundig in hun vakgebied. Ze dragen een heldere, vaak vernieuwende visie uit die zij koppelen aan de organisatie. Doe jij wat anderen ook doen, dan ben je eerder een expert. Ga bij het ontwerpen van een vernieuwende visie uit van de mogelijkheden van je organisatie. Kun je je visie niet ondersteunen met actie en bewijs, dan sla je de plank mis. Blijf dus realistisch. 

Laat zien dat je de markt kent
Speel in op onderstaande vragen:

  • Wat speelt er in de markt?
  • Welke problemen moeten er worden opgelost?
  • Welke oplossingen zijn er, maar wat mist er nog?
  • Aan wie presenteer ik mijn oplossingen?

Een goed begrip van de markt helpt je je doelgroep te overtuigen. Je prestaties of oplossingen passen bij de vraag die speelt in jouw vakgebied. Begrijp je onvoldoende wat er speelt in de markt, dan zul je waarschijnlijk de verkeerde oplossingen aanbieden of de verkeerde boodschap uitdragen.

Presenteren vs presteren
Een thought leader valt positief op. Expertise en kennis zijn belangrijk, maar zonder een krachtige presentatie komt de inhoud niet optimaal over. Je doelgroep overtuigen is cruciaal, dus jouw krachtige boodschap moet betrouwbaar en overtuigend worden gebracht.

Kies bijvoorbeeld een boegbeeld. Denk bijvoorbeeld aan Elon Musk of Steve Jobs. Het boegbeeld heeft de uitdagende taak om sterk te zijn op de inhoud, aansluiting te vinden bij het publiek en de boodschap duidelijk over te brengen. Thought leadership realiseren gaat niet lukken zonder een sterke (re)presentatie.

Het gaat (nog) niet om jou
Focus op het grotere plaatje en neem de organisatie mee als voorbeeld. Niet andersom. Zo laat je zien dat je meer bent dan je organisatie en voorkom je dat je een rol als verkoper aanneemt. Het onderwerp staat centraal en jouw visie is de reden waarom mensen zullen aanhaken. Een langetermijnstrategie dus.

Wees zichtbaar voor het publiek.
Thought leader word je niet door een goede whitepaper te ontwikkelen en deze te delen op social media. Het is een lange weg, waarbij je continu in het oog moet springen en top of mind wilt blijven bij je publiek.

Kanalen als LinkedIn, Youtube, Instagram en TikTok zijn waardevolle kanalen om jezelf zichtbaar te maken. Afhankelijk van waar jouw publiek zich bevindt natuurlijk. Video werkt hierbij goed. Je presenteert jezelf en je bent letterlijk in beeld. Mensen gaan je herkennen, waarderen en vertrouwen.

Het fijne van sociale media is dat je dezelfde uiting makkelijk en snel op verschillende platforms kunt inzetten. Je bereik groeit zo en daardoor groeit jouw bekendheid onder jouw doelgroep.

Maak een plan
Contentmarketing is niet hetzelfde als af en toe wat berichten plaatsen op LinkedIn. Het is een complete marketingstrategie. Denk na over hoe jij continu en positief in beeld komt bij je doelgroep. Stel jezelf vragen:

  • Wat speelt er in de markt?
  • Hoe kan ik me onderscheiden?
  • Wie is mijn publiek?
  • Waar vind ik mijn publiek?
  • Wat wil mijn publiek?
  • Van welke platformen wil ik gebruik van maken?
  • Met wie wil ik gezien worden?
  • Welke vragen zijn nog onopgelost of worden niet volledig opgelost?
     

Hulp nodig bij een thought leadership strategie?

Zoek je een ervaren partner op het gebied van contentmarketing die je helpt bij je uitdaging om thought leader te worden? De communicatiespecialisten bij Pencilpoint weten hoe ze je professioneel en creatief kunnen helpen. Kom langs, we helpen je graag verder!

Aan de slag met contentmarketing?

Ja, ik maak graag een vrijblijvende afspraak

misschien vind je deze artikelen ook interessant

Vindbaarheid 240x240

Lokaal vindbaar in de zoekmachine?

Hoe vaak betrap jij jezelf erop dat je lokaal aan het zoeken bent in de zoekmachine?  Zo zoeken we vaak dingen op als we in een bepaalde stad zijn om te eten, te overnachten of om een bepaalde winkel te bezoeken. Je kunt nu simpelweg een zoekopdracht uitzetten voor een restaurant in een stad, maar hoe zorg je er nu voor dat jouw bedrijf ook zo goed zichtbaar is?

Branding 240x240

Dit móet je weten over (re)branding

Het bouwen van een sterke en herkenbare identiteit, dat is waar Branding over gaat. Een sterke Branding onderscheid je van concurrentie, het zorgt voor loyaliteit en het vergroot de waarde van je bedrijf. Het is een cruciaal onderdeel van je marketing en meer dan een logo en kleurenschema. Wij delen enkele feiten over Branding!

Prins vs digitaal 240x240

Print vs. digitaal

Wist je dat papier al bijna 2000 jaar gebruikt wordt als communicatiemiddel? We zien dat de wereld van print de afgelopen jaren een flinke ontwikkeling doormaakt. Het is inmiddels bijna een luxeproduct en het wordt gebruikt voor het overbrengen van een beleving en een tastbare ervaring. Sinds enkele jaren is het de wereld van online die veel print overneemt.

We zien de laatste tijd wel de trend dat ook offline media weer een opmars maakt. Door stijgende bezorgdheid over de verandering van het klimaat, zien we wel een andere ontwikkeling in het soort drukwerk. Er wordt steeds meer duurzaam gedrukt, waarbij er gebruikgemaakt wordt van milieuvriendelijke materialen en energiezuinige technologieën.

Linkbuilding 240x240

Een Linkbuilding strategie voor jouw website

Dat online aanwezigheid ontzettend belangrijk is, dat is al langere tijd duidelijk. Een goed ontwikkelde strategie is belangrijk voor het succes. Niet alleen voor de socialmediakanalen wil je een effectieve strategie inzetten, ook voor je vindbaarheid op Google is dit belangrijk. 

We spreken hier dan van een SEO-strategie. Ook wel de search engine optimalisatie genoemd. Binnen je SEO-strategie zijn er verschillende aspecten die aan bod komen, waaronder het actief inzetten van Linkbuilding. Maar wat is Linkbuilding nu en hoe kun je dit inzetten voor jouw bedrijf? Wij leggen het uit.

wil je
jouw idee
met ons
bespreken?

Bel of mail ons en we plannen graag een vrijblijvende afspraak in. De koffie staat klaar! 

Copyright © Pencilpoint | Website: Pencilblocks