Deze website maakt gebruik van cookies

Mogen we cookies plaatsen? Zo kunnen we je de beste website ervaring bieden! Onze prachtige video's mogen wij alleen voor je afspelen als je de cookies accepteert. Door op 'Akkoord' te klikken, ga je akkoord met het gebruik van alle cookies zoals omschreven in onze privacyverklaring.

Akkoord
Niet akkoord
30-11-2022

Wat is thought leadership

Thought leadership betekent dat de gedachten van een organisatie of persoon rondom een specifiek onderwerp als het meest waardevol en geloofwaardig worden ervaren. Een thought leader is dus dé autoriteit op een vakgebied.

Bij thought leadership is de beeldvorming van het publiek belangrijk. Je kunt namelijk niet jezelf thought leader noemen: thought leadership wordt bepaald door de markt. Denk bijvoorbeeld aan Elon Musk die met het merk Tesla door het publiek wordt gezien als de thought leader op het gebied van elektrisch rijden. Maar hoe krijg je nu die leidende of onderscheidende positie? Dat leggen we graag uit in onze blog.

Thought leadership

Voordelen van thought leadership

Veel organisaties en/of professionals willen thought leadership claimen. Als thought leader neem je een onderscheidende positie in op de markt. En omdat de titel door het algemene publiek is toegewezen, is deze extra krachtig en duurzaam.

Word je gezien als thought leader, dan ontstaan er kansen. Het vertrouwen in een thought leader is groot. Dus ook jouw producten en diensten krijgen dezelfde geloofwaardigheid. Het is daarom zeker de moeite waard om na te denken over het verwerven van thought leadership. 

Hoe bereik je thought leadership?

Thought leader worden, bereik je niet door even een paar inhoudelijke berichten op LinkedIn te posten. Thought leadership nastreven is een strategische keuze en geen eenvoudig te bereiken opgave. Zie de afbeelding hieronder:Grafiek thought leadership

De afbeelding hierboven laat duidelijk zien dat het aantal volgers en de mate van expertise belangrijk zijn om thought leadership te bereiken. Met contentmarketing richt je je op zichtbaarheid (volgers) en inhoud (expertise). Maar hoe doe je dat concreet? 

Wees een visionair
Thought leaders hebben een duidelijk doel voor ogen. Ze zijn meer dan alleen deskundig in hun vakgebied. Ze dragen een heldere, vaak vernieuwende visie uit die zij koppelen aan de organisatie. Doe jij wat anderen ook doen, dan ben je eerder een expert. Ga bij het ontwerpen van een vernieuwende visie uit van de mogelijkheden van je organisatie. Kun je je visie niet ondersteunen met actie en bewijs, dan sla je de plank mis. Blijf dus realistisch. 

Laat zien dat je de markt kent
Speel in op onderstaande vragen:

  • Wat speelt er in de markt?
  • Welke problemen moeten er worden opgelost?
  • Welke oplossingen zijn er, maar wat mist er nog?
  • Aan wie presenteer ik mijn oplossingen?

Een goed begrip van de markt helpt je je doelgroep te overtuigen. Je prestaties of oplossingen passen bij de vraag die speelt in jouw vakgebied. Begrijp je onvoldoende wat er speelt in de markt, dan zul je waarschijnlijk de verkeerde oplossingen aanbieden of de verkeerde boodschap uitdragen.

Presenteren vs presteren
Een thought leader valt positief op. Expertise en kennis zijn belangrijk, maar zonder een krachtige presentatie komt de inhoud niet optimaal over. Je doelgroep overtuigen is cruciaal, dus jouw krachtige boodschap moet betrouwbaar en overtuigend worden gebracht.

Kies bijvoorbeeld een boegbeeld. Denk bijvoorbeeld aan Elon Musk of Steve Jobs. Het boegbeeld heeft de uitdagende taak om sterk te zijn op de inhoud, aansluiting te vinden bij het publiek en de boodschap duidelijk over te brengen. Thought leadership realiseren gaat niet lukken zonder een sterke (re)presentatie.

Het gaat (nog) niet om jou
Focus op het grotere plaatje en neem de organisatie mee als voorbeeld. Niet andersom. Zo laat je zien dat je meer bent dan je organisatie en voorkom je dat je een rol als verkoper aanneemt. Het onderwerp staat centraal en jouw visie is de reden waarom mensen zullen aanhaken. Een langetermijnstrategie dus.

Wees zichtbaar voor het publiek.
Thought leader word je niet door een goede whitepaper te ontwikkelen en deze te delen op social media. Het is een lange weg, waarbij je continu in het oog moet springen en top of mind wilt blijven bij je publiek.

Kanalen als LinkedIn, Youtube, Instagram en TikTok zijn waardevolle kanalen om jezelf zichtbaar te maken. Afhankelijk van waar jouw publiek zich bevindt natuurlijk. Video werkt hierbij goed. Je presenteert jezelf en je bent letterlijk in beeld. Mensen gaan je herkennen, waarderen en vertrouwen.

Het fijne van sociale media is dat je dezelfde uiting makkelijk en snel op verschillende platforms kunt inzetten. Je bereik groeit zo en daardoor groeit jouw bekendheid onder jouw doelgroep.

Maak een plan
Contentmarketing is niet hetzelfde als af en toe wat berichten plaatsen op LinkedIn. Het is een complete marketingstrategie. Denk na over hoe jij continu en positief in beeld komt bij je doelgroep. Stel jezelf vragen:

  • Wat speelt er in de markt?
  • Hoe kan ik me onderscheiden?
  • Wie is mijn publiek?
  • Waar vind ik mijn publiek?
  • Wat wil mijn publiek?
  • Van welke platformen wil ik gebruik van maken?
  • Met wie wil ik gezien worden?
  • Welke vragen zijn nog onopgelost of worden niet volledig opgelost?
     

Hulp nodig bij een thought leadership strategie?

Zoek je een ervaren partner op het gebied van contentmarketing die je helpt bij je uitdaging om thought leader te worden? De communicatiespecialisten bij Pencilpoint weten hoe ze je professioneel en creatief kunnen helpen. Kom langs, we helpen je graag verder!

Aan de slag met contentmarketing?

misschien vind je deze artikelen ook interessant

Maak impact met buitenreclame

Je kunt in het hedendaagse digitale tijdperk nog steeds impact maken met buitenreclame. Het biedt namelijk unieke mogelijkheden om je merk te versterken en nieuwe doelgroepen aan te spreken. Hoe kun je een blijvende indruk maken met buitenreclame en daarmee je zichtbaarheid vergroten? In deze blog bespreken we hoe je een blijvende indruk kunt achterlaten met buitenreclame. Je hebt immers maar één kans om een goede eerste indruk te maken op potentiële klanten.

Kracht van bedrijfsfotografie

De kracht van bedrijfsfotografie

In de dynamische wereld van marketing is visuele content een cruciaal element. De kracht van bedrijfsfotografie ligt in het vastleggen van de unieke identiteit en essentie van jouw organisatie. Geen anonieme stockfoto's, maar échte karaktervolle beelden die jouw bedrijf onderscheiden van de concurrent.

Hoe ontwikkel je een effectieve merkstrategie 2

Het fundament van een sterk merk

De merkstrategie vormt de basis van alles wat je doet om de doelen van je onderneming te behalen. Een strategie is belangrijk om uiteindelijk je doelen te kunnen behalen en het maximale eruit te halen.

Het geeft daarnaast overzicht en het maakt het makkelijker om naar het eindresultaat toe te werken. Het is de koers die je vaart met je merk om uiteindelijk de meeste impact te kunnen maken. Hoe je deze koers vaart en wat de effectiviteit ervan is, hangt af van hoe goed de strategie opgezet is.

blog neuromarketing

Hoe bewuste acties het onbewuste beïnvloeden – Michelle vertelt

In de steeds competitievere wereld van marketing draait alles om het begrijpen van de consument. Wat drijft hun beslissingen? Hoe kunnen we hun gedrag beïnvloeden?

‘Neuromarketing combineert principes uit neurowetenschappen en marketing om het gedrag van consumenten beter te begrijpen. En dat is precies waar de cursus Neuromarketing in Praktijk over ging die ik recent heb mogen volgen.’

wil je
jouw idee
met ons
bespreken?

Bel of mail ons en we plannen graag een vrijblijvende afspraak in. De koffie staat klaar! 

Copyright © Pencilpoint | Website: Pencilblocks