Deze website maakt gebruik van cookies

Mogen we cookies plaatsen? Zo kunnen we je de beste website ervaring bieden! Onze prachtige video's mogen wij alleen voor je afspelen als je de cookies accepteert. Door op 'Akkoord' te klikken, ga je akkoord met het gebruik van alle cookies zoals omschreven in onze privacyverklaring.

Akkoord
Niet akkoord
21-11-2022

Jouw lettertype kan in januari 2023 zomaar verdwijnen

Vanaf januari 2023 worden Type-1 lettertypen niet meer ondersteund door Adobe. Dat kan gevolgen hebben voor jouw huisstijl. De opmaak van bijvoorbeeld je flyers, brochures of ander drukwerk kan er anders uit komen te zien met een ander lettertype. Wat betekent het wegvallen van de ondersteuning voor deze lettertypen precies voor jou? In deze blog vertellen we je wat een Type-1 lettertype is, hoe je dit herkent en wat je kunt doen als jij gebruik maakt van dit lettertype.

Fonts geen ondersteuning website 1

Wat is een Type-1 lettertype?

Om uit te leggen wat een Type-1 lettertype is, moeten we een beetje technisch worden. Het Type-1 lettertype werd in 1984 geïntroduceerd. Je kent ze misschien als PostScript, Adobe Type 1, Multiple Master (MM) of als PS1. De meeste browsers en besturingssystemen ondersteunen de Type-1 lettertypen inmiddels al niet meer. In de loop der jaren zijn de Type-1 lettertypen vervangen door grotere Glyph-sets (een verzameling karakters, letters en tekens). De meest gebruikte lettertypen van nu vallen dus niet onder het Type-1 lettertype. 

Hoe herken je een Type-1 lettertype?

Om een Type-1 lettertype te kunnen herkennen, heb je toegang nodig tot het bronbestand. Toepassingen zoals InDesign of Illustrator geven je tijdens het bewerken van het bronbestand automatisch een melding als je een Type-1 lettertype gebruikt. 

Dit betekent dat wanneer jij als gebruiker een PDF-brochure opent en inkijkt, je niet ziet of de lettertypen in het bestand niet meer ondersteund worden vanaf januari 2023. Heb je geen Adobe InDesign, Photoshop of Illustrator? Neem dan contact op met het bedrijf of de persoon die jouw uitingen heeft ontworpen.

Melding indesign type 1 lettertype

Wat moet je doen als je een Type-1 lettertype gebruik?

Afhankelijk van hoe het Type-1 lettertype is ingezet en hoe je de bestanden wil gaan gebruiken, zijn er verschillende mogelijke aanpakken.

Oude bestanden die niet meer worden gewijzigd

Heb jij een drukbestand met een Type-1 lettertype en wil je niks wijzigingen aan het bestand, dan is er niets aan de hand. Het lettertype is ingesloten in het document en zal, net als bij een uitgeprinte brief, verankerd zijn in het bestand.

Bestaande bestanden aanpassen

Wil je wél wijzigingen aanbrengen in een bestand of gebruik je in je huisstijl standaard een Type-1 lettertype? Dan zul je moeten wisselen van lettertype. De bestaande tekst blijft als tekst bestaan, maar de omvang, de letter-afstand, de dikte et cetera van het nieuwe lettertype kan anders zijn. Dat betekent dat de tekst die nu perfect in de opmaak van een brochure past, na het wijzigen van het lettertype mogelijk groter of juist kleiner wordt, waardoor het wellicht niet meer in de originele opmaak past.

Het beste is om het lettertype te verwisselen voor een lettertype dat er veel op lijkt. Om erachter te komen welke dat is, kun je Googlen op “Google font similar to [jouw fontnaam]’. Google fonts zijn ook direct geschikt voor online gebruik.

Als wij jouw bestanden in een ander lettertype moeten omzetten, kiezen wij altijd voor een lettertype dat het meest lijkt op de originele. 

Hulp om te ontdekken of jij Type-1 lettertype gebruikt

Weet je na het lezen van deze blog niet of jij te maken hebt met een Type-1 lettertype in je uitingen? Heb je niet de juiste programma’s of weet je niet waar je moet beginnen om dit te herkennen? Bij Pencilpoint werken ervaren DTP-professionals. Wij herkennen of jij met dit lettertype te maken hebt en bieden professionele oplossingen als je moet wisselen van lettertype. We zoeken samen met jou naar een geschikt alternatief, laten zien wat dat doet met de opmaak en passen je bestanden na akkoord voor je aan. Het aanpassen van bestanden kan dus wat meer tijd kosten dan normaal. Houd hier rekening mee in je planning.

Wil je meer weten?

misschien vind je deze artikelen ook interessant

Maak impact met buitenreclame

Je kunt in het hedendaagse digitale tijdperk nog steeds impact maken met buitenreclame. Het biedt namelijk unieke mogelijkheden om je merk te versterken en nieuwe doelgroepen aan te spreken. Hoe kun je een blijvende indruk maken met buitenreclame en daarmee je zichtbaarheid vergroten? In deze blog bespreken we hoe je een blijvende indruk kunt achterlaten met buitenreclame. Je hebt immers maar één kans om een goede eerste indruk te maken op potentiële klanten.

Kracht van bedrijfsfotografie

De kracht van bedrijfsfotografie

In de dynamische wereld van marketing is visuele content een cruciaal element. De kracht van bedrijfsfotografie ligt in het vastleggen van de unieke identiteit en essentie van jouw organisatie. Geen anonieme stockfoto's, maar échte karaktervolle beelden die jouw bedrijf onderscheiden van de concurrent.

Hoe ontwikkel je een effectieve merkstrategie 2

Het fundament van een sterk merk

De merkstrategie vormt de basis van alles wat je doet om de doelen van je onderneming te behalen. Een strategie is belangrijk om uiteindelijk je doelen te kunnen behalen en het maximale eruit te halen.

Het geeft daarnaast overzicht en het maakt het makkelijker om naar het eindresultaat toe te werken. Het is de koers die je vaart met je merk om uiteindelijk de meeste impact te kunnen maken. Hoe je deze koers vaart en wat de effectiviteit ervan is, hangt af van hoe goed de strategie opgezet is.

blog neuromarketing

Hoe bewuste acties het onbewuste beïnvloeden – Michelle vertelt

In de steeds competitievere wereld van marketing draait alles om het begrijpen van de consument. Wat drijft hun beslissingen? Hoe kunnen we hun gedrag beïnvloeden?

‘Neuromarketing combineert principes uit neurowetenschappen en marketing om het gedrag van consumenten beter te begrijpen. En dat is precies waar de cursus Neuromarketing in Praktijk over ging die ik recent heb mogen volgen.’

wil je
jouw idee
met ons
bespreken?

Bel of mail ons en we plannen graag een vrijblijvende afspraak in. De koffie staat klaar! 

Copyright © Pencilpoint | Website: Pencilblocks