Deze website maakt gebruik van cookies

Mogen we cookies plaatsen? Zo kunnen we je de beste website ervaring bieden! Onze prachtige video's mogen wij alleen voor je afspelen als je de cookies accepteert. Door op 'Akkoord' te klikken, ga je akkoord met het gebruik van alle cookies zoals omschreven in onze privacyverklaring.

Akkoord
Niet akkoord
30-08-2023

Hoe verwerk je AI in je contentstrategie?

AI, ook wel kunstmatige intelligentie is inmiddels een bekend begrip. Ook in de creatieve sector zien we dit steeds vaker terug. Wat doet het nu precies en hoe kun je het effectief inzetten?

2023 107 blog kunstmatige intelligentie website 2

Kunstmatige intelligentie verwijst naar de imitatie van menselijk gedrag door machines of robots, waarbij de uitvoering van de taken kan worden verbeterd door informatieverzameling door de tijd heen. Wat kunnen we er nu in marketingland mee?

Hoe goed je AI in kan zetten hangt volledig af van de beschikbare data. Er wordt wel vaker geroepen dat marketeers aan hun baanzekerheid moeten gaan twijfelen met de komst van AI. Dat AI van toegevoegde waarde is, dat is duidelijk, maar het zal niet de marketeer direct vervangen. Wel kun je het als hulpmiddel gebruiken bij het nog gerichter uitvoeren van je marketingactiviteiten. 

Er liggen een hoop kansen als het gaat om het inzetten van kunstmatige intelligentie voor het maken en schrijven van je content. De kracht ligt vooral bij de brede inzetbaarheid en het aanpassingsvermogen om moeiteloos content op maat te maken.

AI toepassen op je contentstrategie

Personalisatie wordt steeds belangrijker. AI-tools zijn uitermate geschikt voor de hyperpersonalisatie van onder andere teksten en afbeeldingen. Websites worden steeds vaker aangepast op de persona van de bezoeker door onder andere het gebruik van kleuren en aangepaste afbeeldingen. Denk maar aan grote bedrijven zoals Netflix.

Personalisatie gaat verder dan het enkel toevoegen van iemand zijn voornaam bij het versturen van een e-mail. We zien nu steeds vaker gepersonaliseerde content waarbij ingezet wordt op specifieke gedragingen van de doelgroep en product voorkeuren.

AI stelt je in staat om meer te weten te komen over je doelgroep en de juiste gegevens te gebruiken. Met dit soort gegevens kun je profielen maken die verkregen worden uit onder andere bronnen zoals on-site gedrag en social listening. Met het verzamelen van deze gegevens kun je gericht content aanbieden op basis van de interesses.

Automatiseren van je marketing met AI

Marketing automation gaat gepaard met personalisatie. Hoe vaak kom jij een geautomatiseerde chatbot tegen op een website? Of krijg je een e-mail bij het bekijken van een bepaald product? Marketing automation is niet meer weg te denken. Niet alle automation tools worden door AI-applicaties beheert, maar de kunstmatige intelligentie is er zeker.  AI-gestuurde systemen helpen namelijk bij een nauwkeurige en effectieve targeting en gepersonaliseerde aanbevelingen.  

Betere data-analyse met behulp van AI

Hoe sneller je gegevens analyseert, hoe sneller je de resultaten kunt gebruiken om te optimaliseren. Met behulp van kunstmatige intelligentie kun je aan de hand van data ook vaststellen wat er in de toekomst gaat gebeuren. We werken steeds meer naar een organisatie waarin beslissingen gemaakt worden op basis van data en de analyse daarvan.

Met behulp van AI kun je razendsnel enorme hoeveelheden data analyseren. Het levert niet alleen een hoge snelheid, maar het helpt ook bij het ontdekken van patronen in het klantgedrag die mensen niet ontdekken. Dit helpt wederom weer bij de eerdergenoemde segmentatie en daarmee de personalisatie.

Is AI dan de toekomst van marketing?

Er wordt vaak gesuggereerd dat AI marketing gaat overnemen en we straks geen marketeers meer in ons midden hebben. Toch zijn er een groot aantal activiteiten die AI niet kan overnemen van ons. AI bevat namelijk geen empathie en het menselijke aspect, zoals échte emoties, worden niet overgebracht. Er is een beperkte creativiteit en het heeft geen menselijke besluitvorming en ethiek. Het kan veel taken makkelijker maken binnen de marketing, maar er zijn dus nog steeds échte marketeers nodig om het tot een succes te brengen.

Ben jij opzoek naar ondersteuning bij je marketingactiviteiten, of wil je vrijblijvend eens contact hebben over de mogelijkheden om jouw product of dienst beter in de markt te zetten? Neem contact met ons op.

Kennismaken?

misschien vind je deze artikelen ook interessant

Maak impact met buitenreclame

Je kunt in het hedendaagse digitale tijdperk nog steeds impact maken met buitenreclame. Het biedt namelijk unieke mogelijkheden om je merk te versterken en nieuwe doelgroepen aan te spreken. Hoe kun je een blijvende indruk maken met buitenreclame en daarmee je zichtbaarheid vergroten? In deze blog bespreken we hoe je een blijvende indruk kunt achterlaten met buitenreclame. Je hebt immers maar één kans om een goede eerste indruk te maken op potentiële klanten.

Kracht van bedrijfsfotografie

De kracht van bedrijfsfotografie

In de dynamische wereld van marketing is visuele content een cruciaal element. De kracht van bedrijfsfotografie ligt in het vastleggen van de unieke identiteit en essentie van jouw organisatie. Geen anonieme stockfoto's, maar échte karaktervolle beelden die jouw bedrijf onderscheiden van de concurrent.

Hoe ontwikkel je een effectieve merkstrategie 2

Het fundament van een sterk merk

De merkstrategie vormt de basis van alles wat je doet om de doelen van je onderneming te behalen. Een strategie is belangrijk om uiteindelijk je doelen te kunnen behalen en het maximale eruit te halen.

Het geeft daarnaast overzicht en het maakt het makkelijker om naar het eindresultaat toe te werken. Het is de koers die je vaart met je merk om uiteindelijk de meeste impact te kunnen maken. Hoe je deze koers vaart en wat de effectiviteit ervan is, hangt af van hoe goed de strategie opgezet is.

blog neuromarketing

Hoe bewuste acties het onbewuste beïnvloeden – Michelle vertelt

In de steeds competitievere wereld van marketing draait alles om het begrijpen van de consument. Wat drijft hun beslissingen? Hoe kunnen we hun gedrag beïnvloeden?

‘Neuromarketing combineert principes uit neurowetenschappen en marketing om het gedrag van consumenten beter te begrijpen. En dat is precies waar de cursus Neuromarketing in Praktijk over ging die ik recent heb mogen volgen.’

wil je
jouw idee
met ons
bespreken?

Bel of mail ons en we plannen graag een vrijblijvende afspraak in. De koffie staat klaar! 

Copyright © Pencilpoint | Website: Pencilblocks