Deze website maakt gebruik van cookies

Mogen we cookies plaatsen? Zo kunnen we je de beste website ervaring bieden! Onze prachtige video's mogen wij alleen voor je afspelen als je de cookies accepteert. Door op 'Akkoord' te klikken, ga je akkoord met het gebruik van alle cookies zoals omschreven in onze privacyverklaring.

Akkoord
Niet akkoord
13-03-2024

Hoe bewuste acties het onbewuste beïnvloeden – Michelle vertelt

In de steeds competitievere wereld van marketing draait alles om het begrijpen van de consument. Wat drijft hun beslissingen? Hoe kunnen we hun gedrag beïnvloeden?

‘Neuromarketing combineert principes uit neurowetenschappen en marketing om het gedrag van consumenten beter te begrijpen. En dat is precies waar de cursus Neuromarketing in Praktijk over ging die ik recent heb mogen volgen.’

blog neuromarketing

Het bewuste én het onbewuste brein

Een van de kernprincipes van neuromarketing is het begrip van het onbewuste brein. Veel beslissingen die consumenten nemen, worden niet bewust genomen, maar worden beïnvloed door diepgewortelde emoties, voorkeuren en zelfs instincten.

Met neuromarketing richten we ons op het benutten van die onbewuste kant van het brein. Wel in combinatie met het bewuste brein natuurlijk.

Een mooie quote tijdens deze training vond ik dan ook:

Mensen zeggen wat ze denken, maar doen wat ze voelen.

Kijk maar naar het bekende ‘prijs’ voorbeeld. Geld uitgeven doet pijn, althans, het roept een pijnemotie op. Je wilt hetgeen wat je op het oog hebt graag kopen, maar je geld uitgeven is pijnlijk. Men associeert bijvoorbeeld het euroteken en het woord ‘euro’ met een pijnmoment. Hoe wij daar als marketeers op in kunnen spelen om er tóch voor te zorgen dat men die uitgave doet?

Laat het euroteken weg. Of laat het woord ‘euro’ weg. Of maak het bedrag iets kleiner. Simpel, maar ontzettend effectief.

En wist je dat het woord ‘omdat’ veel meer betekenis heeft dan wij eigenlijk denken? Uit onderzoeken is gebleken dat de manier waarop je iets vraagt invloed heeft op het antwoord. De kracht van het onbewuste.

 Zo triggert het woord ‘omdat’ het brein. Het voelt alsof iemand een geldige reden geeft waarom hij/zij iets doet, en daar heb je dan vanuit het brein ineens veel meer begrip voor. ‘Ik wil graag voor, omdat ik haast heb’ – veel meer mensen laten je voor dan wanneer je zegt; ‘ik wil graag voor, mag dat?'

Social proof, werkt dat echt? 

Het antwoord is ja. Mits je het goed doet. Social proof geeft aan wat anderen zeggen of vinden van jouw product of dienst. Het kan een ontzettend sterke manier van marketing zijn. Zo kun je het inzetten in je e-mailmarketing, maar kun je ook op social media of op je website gebruikmaken van deze techniek.

 Alvast een tipje? Maak zo nu en dan eens gebruik van het woord ‘ook’. Voorbeeld:

  • Ook een trip naar Italië boeken?
  • Ook fitter door het leven gaan?
  • Ook meer uit je vrije tijd halen?

Het suggereert dat anderen je voor gingen en in ons brein geeft dat een vertrouwd gevoel. Dan nog een belangrijke tip! Maak gebruik van de power of three. Kies altijd voor een opsomming van drie (voorwaarden of redenen). Dat zorgt er in ons onbewuste brein voor dat we sneller tot actie overgaan.

Bert en Ernie?

Toen kwamen Bert en Ernie aan bod. Ernie stelt ons onbewuste brein voor, Bert ons bewuste brein.

Ernie is emotioneel, staat altijd aan, trekt snel conclusies en is een geautomatiseerd systeem in ons lichaam. Bert daarentegen is rationeel, werkt aandachtig en verbruikt veel energie. Je gebruikt Bert als je volledige focus nodig hebt. Hij is het bewuste brein.

Hoe kunnen we zoveel mogelijk Ernie aanspreken in onze marketing? Daar zijn verschillende verleidingstechnieken voor. Natuurlijk bespreek ik die niet allemaal in deze blog, maar ik neem er graag eentje met je door.

Gedrag en gedragsverandering

Een gedragswetenschapper aan de Stanford University heeft onderzoek gedaan naar het gedrag van mensen en hoe factoren kunnen leiden tot een gedragsverandering. Uit dit onderzoek blijkt dat motivatie in combinatie met het vermogen om iets te kunnen invloed hebben op keuzes die wij maken. 

Model

Dat betekent dus dat we of een hele hoge motivatie moeten hebben, of een hele hoge mogelijkheid om iets te kunnen. Je kunt de keuzes van mensen beïnvloeden door een van de twee te vergroten. Speel in op de motivatie óf op het vermogen om iets te kunnen.

Heb je daarnaast wel eens nagedacht over:

  • Waarom bedrijven delen wat anderen van hun product vinden?
  • Waarom je vaak twee opties kan kiezen bij een vraag?
  • Waarom bedrijven vaak zeggen: ‘Nog één exemplaar over!’
  • Waarom mensen in afbeeldingen ergens naartoe wijzen? 

Dit alles heeft te maken met hoe het brein bepaalde signalen registreert. Wil je nu weten hoe je dit zelf kan gebruiken in je uitingen? Plan een afspraak in en we kunnen vrijblijvend sparren over hoe we jouw marketing naar een hoger niveau kunnen tillen!

Jouw marketing naar een hoger niveau tillen?

misschien vind je deze artikelen ook interessant

Maak impact met buitenreclame

Je kunt in het hedendaagse digitale tijdperk nog steeds impact maken met buitenreclame. Het biedt namelijk unieke mogelijkheden om je merk te versterken en nieuwe doelgroepen aan te spreken. Hoe kun je een blijvende indruk maken met buitenreclame en daarmee je zichtbaarheid vergroten? In deze blog bespreken we hoe je een blijvende indruk kunt achterlaten met buitenreclame. Je hebt immers maar één kans om een goede eerste indruk te maken op potentiële klanten.

Kracht van bedrijfsfotografie

De kracht van bedrijfsfotografie

In de dynamische wereld van marketing is visuele content een cruciaal element. De kracht van bedrijfsfotografie ligt in het vastleggen van de unieke identiteit en essentie van jouw organisatie. Geen anonieme stockfoto's, maar échte karaktervolle beelden die jouw bedrijf onderscheiden van de concurrent.

Hoe ontwikkel je een effectieve merkstrategie 2

Het fundament van een sterk merk

De merkstrategie vormt de basis van alles wat je doet om de doelen van je onderneming te behalen. Een strategie is belangrijk om uiteindelijk je doelen te kunnen behalen en het maximale eruit te halen.

Het geeft daarnaast overzicht en het maakt het makkelijker om naar het eindresultaat toe te werken. Het is de koers die je vaart met je merk om uiteindelijk de meeste impact te kunnen maken. Hoe je deze koers vaart en wat de effectiviteit ervan is, hangt af van hoe goed de strategie opgezet is.

blog neuromarketing

Hoe bewuste acties het onbewuste beïnvloeden – Michelle vertelt

In de steeds competitievere wereld van marketing draait alles om het begrijpen van de consument. Wat drijft hun beslissingen? Hoe kunnen we hun gedrag beïnvloeden?

‘Neuromarketing combineert principes uit neurowetenschappen en marketing om het gedrag van consumenten beter te begrijpen. En dat is precies waar de cursus Neuromarketing in Praktijk over ging die ik recent heb mogen volgen.’

wil je
jouw idee
met ons
bespreken?

Bel of mail ons en we plannen graag een vrijblijvende afspraak in. De koffie staat klaar! 

Copyright © Pencilpoint | Website: Pencilblocks