Deze website maakt gebruik van cookies

Mogen we cookies plaatsen? Zo kunnen we je de beste website ervaring bieden! Onze prachtige video's mogen wij alleen voor je afspelen als je de cookies accepteert. Door op 'Akkoord' te klikken, ga je akkoord met het gebruik van alle cookies zoals omschreven in onze privacyverklaring.

Akkoord
Niet akkoord
26-06-2019

Een goede social media bio in een handomdraai

Leuk en aardig zo’n goed uitgedachte socialmediastrategie. Maar laten we even bij het begin beginnen: de profieltekst van je socialmediakanaal. Want op basis van je bio bepaalt iemand of ie jou überhaupt gaat volgen. Wij geven je 8 tips voor je profieltekst.

Een goede social media bio

Bio, info, profiel, about. Op de socialmediakanalen heet het overal anders, maar het komt op hetzelfde neer: dit is de plek om een verpletterende eerste indruk te maken. Wie ben je en waarom moet iemand jouw zakelijke account volgen? Binnen enkele seconden kun je iemands aandacht grijpen en hem of haar overtuigen. Zoekmachines worden trouwens ook blij van een goed ingevuld profiel. Besteed dus even wat aandacht aan je bio als je meer zoekverkeer en nieuwe volgers wilt.

Tip 1: houd het kort en relevant

Je hebt het vast al gezien: in je profieltekst kun je geen hele alinea’s over jezelf vertellen. Je hebt overal maar een beperkt maximum aantal tekens (LinkedIn uitgezonderd). Gebruik ze verstandig! Wie jouw publiek is, verschilt per socialmediakanaal. Daarom is het slim om je profiel per kanaal iets aan te passen.

Instagram-bio: max. 150 tekens
Facebook korte beschrijving: max. 155 tekens
Twitter-bio: max. 160 tekens
Pinterest-bio: max. 160 tekens
LinkedIn-samenvatting: max. 2.000 tekens

Tip 2: vertel wie je bent en wat je doet

En dan: waarom moeten mensen jou volgen? Zeg wie je bent en wat je doet. Wat heb jij volgers te bieden? Dit is de plek voor wat schaamteloze zelfpromotie.

Tip 3: houd het persoonlijk

Mensen zitten op social media om te communiceren met andere mensen. Dus ook al communiceer je vanuit je zakelijke profiel: houd het luchtig en menselijk. Je mag best creatief zijn en humor gebruiken.

Tip 4: gebruik zoekwoorden en hashtags

Wist je dat zoekmachines ook socialmediaprofielen scannen? Een goede bio kan jou dus meer zoekverkeer en volgers opleveren. Gebruik enkele zoekwoorden en/of hashtags die passen bij jou en je doelgroep, zodat ook zoekmachines begrijpen wat jij volgers te bieden hebt.

Tip 5: maak je bio visueel aantrekkelijk

Zorg dat mensen je profiel snel en makkelijk kunnen lezen. Je kunt gebruikmaken van bulletpoints, witregels of hashtags. Andere creatieve opties zijn afwijkende lettertypen en natuurlijk emoji’s. Houd bij al je lay-out-keuzes wel altijd het kanaal en de doelgroep in je achterhoofd.

Tip 6: zet een link bij je profiel

In je profieltekst kun je mensen oproepen tot actie. Wil je dat ze contact opnemen of ergens op klikken? Voeg je contactgegevens en een link toe aan je profiel. Verwijs bezoekers bijvoorbeeld naar je blog, specifieke actiepagina of een ander socialmediaprofiel.

Tip 7: plaats een profielfoto

Niet onbelangrijk op social media: breng jezelf in beeld. Als bedrijf hoef je niet per se een gezicht of teamfoto bij je profiel te plaatsen. Het mag ook een logo zijn. Kies voor een recent beeld dat past bij wat jij wilt uitstralen. Gebruik voor herkenning op al je kanalen dezelfde profielfoto.

Tip 8: houd je profiel up-to-date

Check regelmatig of de informatie in je profiel nog actueel is. Je mag de inhoud of lay-out van je bio ook best later eens aanpassen. Durf te experimenteren en blijf interessant.

Hulp bij je social media?

misschien vind je deze artikelen ook interessant

Prins vs digitaal 240x240

Print vs. digitaal

Wist je dat papier al bijna 2000 jaar gebruikt wordt als communicatiemiddel? We zien dat de wereld van print de afgelopen jaren een flinke ontwikkeling doormaakt. Het is inmiddels bijna een luxeproduct en het wordt gebruikt voor het overbrengen van een beleving en een tastbare ervaring. Sinds enkele jaren is het de wereld van online die veel print overneemt.

We zien de laatste tijd wel de trend dat ook offline media weer een opmars maakt. Door stijgende bezorgdheid over de verandering van het klimaat, zien we wel een andere ontwikkeling in het soort drukwerk. Er wordt steeds meer duurzaam gedrukt, waarbij er gebruikgemaakt wordt van milieuvriendelijke materialen en energiezuinige technologieën.

Vindbaarheid 240x240

Lokaal vindbaar in de zoekmachine?

Hoe vaak betrap jij jezelf erop dat je lokaal aan het zoeken bent in de zoekmachine?  Zo zoeken we vaak dingen op als we in een bepaalde stad zijn om te eten, te overnachten of om een bepaalde winkel te bezoeken. Je kunt nu simpelweg een zoekopdracht uitzetten voor een restaurant in een stad, maar hoe zorg je er nu voor dat jouw bedrijf ook zo goed zichtbaar is?

Branding 240x240

Dit móet je weten over (re)branding

Het bouwen van een sterke en herkenbare identiteit, dat is waar Branding over gaat. Een sterke Branding onderscheid je van concurrentie, het zorgt voor loyaliteit en het vergroot de waarde van je bedrijf. Het is een cruciaal onderdeel van je marketing en meer dan een logo en kleurenschema. Wij delen enkele feiten over Branding!

Linkbuilding 240x240

Een Linkbuilding strategie voor jouw website

Dat online aanwezigheid ontzettend belangrijk is, dat is al langere tijd duidelijk. Een goed ontwikkelde strategie is belangrijk voor het succes. Niet alleen voor de socialmediakanalen wil je een effectieve strategie inzetten, ook voor je vindbaarheid op Google is dit belangrijk. 

We spreken hier dan van een SEO-strategie. Ook wel de search engine optimalisatie genoemd. Binnen je SEO-strategie zijn er verschillende aspecten die aan bod komen, waaronder het actief inzetten van Linkbuilding. Maar wat is Linkbuilding nu en hoe kun je dit inzetten voor jouw bedrijf? Wij leggen het uit.

wil je
jouw idee
met ons
bespreken?

Bel of mail ons en we plannen graag een vrijblijvende afspraak in. De koffie staat klaar! 

Copyright © Pencilpoint | Website: Pencilblocks