hero-2

UX Design en Visual Design

UXdesign-blog
01 december 2019

Een goede website geeft snel en duidelijk antwoord op de vraag of het probleem van de bezoeker. Grote merken als CoolBlue weten precies hoe zij hun bezoeker daarbij een geweldige gebruikerservaring moeten geven. Wil jij dit ook? Dat kan: vormgevers Melissa en Eveline hebben zich recent gespecialiseerd in UX Design en Visual Design.

Denken vanuit de doelgroep

UX Design gaat uit van de mens: de bezoeker op je website of de gebruiker van je app of product. Om je bezoeker of gebruiker de activiteit te laten doen die jij wil dat hij doet, zoals het afnemen van je product of dienst, moet je zijn limbisch brein bereiken. Het onderbewustzijn zeg maar. Door dit slim toe te passen, creëer je een goed gevoel rondom je merk. En dat leidt tot conversie.

Gebaseerd op onderzoek

Er is veel toonaangevend onderzoek gedaan dat hele duidelijke handvatten heeft opgeleverd over hoe je optimaal dat limbisch brein bereikt. Voor een deel is ieder mens gevoelig voor dezelfde dingen. Zo kiezen mensen het meest een pakket dat in het midden van 3 pakketten wordt aangeboden, call to action-buttons vallen meer op als ze in een afwijkende kleur zijn geplaatst en onderlijnde tekst wordt het snelst geassocieerd als link.

Verder kun je mensen grofweg indelen in 4 typen: de beslisser, de denker, de doener en de dromer. Idealiter richt je je website zo in dat je iedereen op de gewenste wijze aanspreekt. Bijvoorbeeld door boven de vouw van de site de relevantste informatie te bieden en duidelijke call to action buttons te plaatsen. Voor gebruikers die meer nodig hebben om over te gaan tot actie, voeg je bijvoorbeeld gebruikerservaringen en reviews toe. En omdat iedereen op een ander moment een beslissing kan nemen tot actie over te gaan, voeg je op de juiste plekken de juiste call to action-buttons toe.

Praktijk

Hoe werkt dit in de praktijk? Stel, je wil een website laten ontwikkelen. Dan wil je dat de site waardevol, bruikbaar, nuttig, vindbaar, aantrekkelijk, geloofwaardig en toegankelijk is. Aan het begin van het ontwikkelproces gaan wij samen met jou in gesprek over wat je precies wil bereiken en wie je doelgroep is. Dit resulteert in een goed framework van je website. Het mooist is ook om dit framework te testen bij je gebruikersgroep. Want, hoe goed je je doelgroep ook denkt te kennen, mensen zullen je altijd verrassen.
Vervolgens vertalen we het framework in een functioneel en creatief ontwerp en schrijven wij de juiste teksten.

Geïnteresseerd en wil je meer weten? We vertellen je graag meer!
Maak een vrijblijvende afspraak en bekijk vast de websites.