Nederlanders onverminderd veel op social media - Pencilpoint
Gepubliceerd: 28-01-2020 Ieder jaar voert Newcom Research & Consultancy een onderzoek uit naar het gebruik van sociale media onder Nederlanders ouder dan 15 jaar. Deze week zijn de resultaten van afgelopen jaar gepresenteerd. Conclusie: Nederlanders gebruiken social media onveranderd veel.

Tijd op social media


96% van de Nederlanders is actief op social media. In het onderzoek wordt WhatsApp meegenomen als social medium. Gemiddeld zitten we dagelijks 98 minuten op social media.
65-plussers besteden 82 minuten per dag aan social media en jongeren tussen de 15 en 19 jaar zijn 143 minuten per dag op social media.

Groei in platforms


Ten opzichte van vorig jaar groeiden alle grote platforms in gebruik. De grootste stijgingen zijn bij Instagram (+710.000 gebruikers) en YouTube (+430.000 gebruikers).
Facebook steeg met 2% naar 10,4 miljoen gebruikers.

Dagelijks gebruik


Op Facebook blijven de gebruikers behoorlijk actief: 7,1 miljoen Nederlanders gebruiken het sociale netwerk dagelijks om berichten te sturen of updates van vrienden te lezen. Een stijging van 4%.
Van de ruim 9 miljoen YouTube gebruikers gebruiken 2,8 miljoen Nederlanders het medium elke dag.
Instagram groeide tot 5,6 miljoen gebruikers in Nederland. Een stijging van 14%. 3,4 miljoen Nederland zijn dagelijks te vinden op Instagram. Dat is een groei van 29%.
LinkedIn wordt door 4,7 miljoen Nederlanders gebruikt. Het aantal gebruikers steeg met 2%. Wel opvallend is de groei van het dagelijks gebruik: 24% groei naar 771.000 dagelijkse gebruikers.

Wil jij ook zichtbaar zijn op social media? Pencilpoint helpt je graag! Lees meer over hoe wij jouw social mediakanalen onderhouden terwijl jij onverminderd door kan met ondernemen.