In 5 stappen naar een Facebook campagne - Pencilpoint
Gepubliceerd: 28-03-2018

Bereik je doelgroep via Facebook Advertising


10,8 miljoen Nederlanders hebben een Facebookaccount. 7,6 miljoen mensen gebruiken Facebook dagelijks. Jouw doelgroep is dus online. Steeds meer bedrijven hebben een zakelijke Facebookpagina. Als je als bedrijf actief bent op Facebook, wil je natuurlijk graag dat je met jouw berichten de juiste personen bereikt. En dat is precies wat organisch steeds moeilijker wordt… Is adverteren de oplossing? En zo ja, hoe maak je een goede campagne?

Facebook bereik daalt door algoritme


Facebook hanteert een streng algoritme. Dit algoritme bepaalt aan wie en hoe vaak berichten worden getoond. Het organische bereik van berichten wordt lager; zeker voor bedrijven. Het adverteren op Facebook biedt uitkomst om meer bereik te genereren bij de juiste doelgroep.

In 5 stappen naar een Facebook campagne


Bij een effectieve Facebook campagne komt meer kijken dan simpelweg het promoten van je laatste bericht. Door een goede strategie zorg je ervoor dat je de juiste personen bereikt tegen de laagste kosten. Maar waar begin je?

1. Kies de doelstelling van je Facebook campagne.
Wat wil je bereiken? Wil je meer betrokkenheid generen bij je bericht, of wil je personen aanzetten tot een actie; bijvoorbeeld meer verkeer naar je website krijgen? Op basis van de doelstelling van jouw campagne bepaalt Facebook hoe je advertenties worden getoond.

2. Bepaal de juiste doelgroep.
Vind de juiste personen door je doelgroep zo specifiek mogelijk te bepalen op basis van demografische gegevens, interesses en gedrag. Om een Facebook campagne zo nauwkeurig mogelijk te maken, selecteer je verschillende doelgroepen. Denk aan mensen die nog niet bekend zijn met jouw bedrijf, mensen die eerder op je Facebookbedrijfspagina zijn geweest en websitebezoekers.

Extra tip: maak verschillende advertentiesets per doelgroep. Zo kun je eenvoudig de resultaten per doelgroep vergelijken. Dit biedt waardevolle informatie.

3. Bepaal de looptijd en het budget van je advertentie.
Hoe lang wil je de campagne laten lopen? Bij het instellen van het budget kun je kiezen voor de optie looptijd of budget per dag. De optie looptijd zorgt dat je in de hand hebt hoeveel geld wordt besteed aan de campagne. Je komt hierdoor minder snel voor onvoorziene kosten te staan. Bij het bepalen van het budget laat Facebook direct zien hoe groot je bereik per dag ongeveer is, op basis van het budget en de grote van de doelgroep.

4. Het is tijd om je advertentie op te zetten.
Wil je een bericht promoten? Dan kun je natuurlijk het bericht selecteren die je eerder op je pagina hebt gedeeld. Kies je voor een nieuwe advertentie, dan bepaal je zelf de vormgeving. Of je nu één afbeelding, een carrousel of een video wilt delen; voor iedere advertentie biedt Facebook een passend indeling. Zorg dat je mooie afbeeldingen hebt om je boodschap over te brengen.

Extra tip: video is een uitstekend middel om door middel van beeld, geluid en beweging een verhaal te vertellen.

5. Je campagne loopt!
Vergeet niet de statistieken in de gaten te houden. Het is zonde om een advertentie te laten lopen waar niet op wordt geklikt. Natuurlijk wil je dat jouw advertentie wordt getoond aan je doelgroep, maar je wilt niet vervelend worden. Dit werkt namelijk averechts. Houd dan ook de frequentie van je advertentie in de gaten.

Extra tip: durf te experimenteren! Je komt pas achter een succesvolle strategie door te testen en uit te proberen. Door ervaring leer je welke doelgroep en advertenties de gewenste resultaten oplevert.

Nog meer uit je Facebook campagne halen? Neem contact op met Pencilpoint. De Content Creators helpen je graag bij het succesvol opzetten en uitvoeren van jouw Facebook campagne.